banner1


09. oktober 2014

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

 

    Linnemann Motorsport viste klassen ved GMS Open i Norge

Ulrik Linnemann og hans rallycrossteam aflagde i weekenden 4.-5. oktober et indbringende besøg på Grenland Motorsportsenter i Norge. Den 4. oktober gjaldt det GMS Open, som er et nyt initiativ i Rallycross.

GMS Open er en konkurrence udenfor mesterskabssammenhæng, og kendetegnet ved at alle ”vægtklasser” kæmper mod hinanden. Afviklingen kan sammenlignes med den der findes i Special Saloon Car, forskellen ligger blot i at der køres om de samme podieplaceringer.

Der køres 3 heats med 5 omgange i hver, kvartfinaler på 8 omgange, semifinaler på 8 omgange og til slut skydes finalen af med ligeledes 8 omgange. Med så megen køring på en enkelt dag kan alt ske – som også er mottoet for GMS Open. ”GMS Open er en rigtig sjov måde at afvikle rallycross på” kommer det fra Ulrik.

Der er selvfølgelig klar forskel på de omgangstider jeg kan sætte, og dem som fx Terje og Stian (Terje Morstad og Stian Haugan red.) kan. De kører med BMW motorer på 3,0 liter og har ca. 175 hk mere end mig. De har begge samtidig flere norske mesterskaber på CV’et. Den måde som jeg kan gøre mig gældende på, er ved at køre så hurtigt og stabilt som muligt. Derefter må jeg være klar til at gribe chancen, fordi alt kan ske på 8 omgange i Rallycross! forklarer Ulrik Linnemann på spørgsmålet om den måde GMS Open afvikles på.


Foto Johnny Loix

Stabilitet og god taktisk kørsel var nøgleordene for Ulrik Linnemann og hans team, som beviste hvorfor de netop har afsluttet sæsonen 2014, ved at slutte i toppen af den hårde EM-serie for 4. år i træk.

Ulriks formkurve lagde dagen igennem på et stabilt niveau, ud fra hvad vejret tillod. Han var at finde på de 3 øverste linjer i 2 ud af 3 heats, hvilket gav en midtvejsplacering som nr. 4 og derved  4. startspor til semifinalen. Løbsledelsen valgte at springe over kvartfinalerne, grundet deltagerfald aftenen forinden.


Foto Johnny Loix

I semi-finalen tog Ulrik jokerlap på første runde, og kørte sig derefter op gennem feltet for at slutte som 3’er efter netop Stian Haugan, Citroën Xsara og Terje Morstad, BMW M3.

Jeg måtte selvfølgelig se baghjulstrækkerne tage starten fra mig, så jeg besluttede at køre min jokerlap på første runde og kører som havde jeg djævlen selv i hælene. Bilen kørte rigtig godt, og jeg kørte mig op til Daniel (Svenningsen red.) på tredjepladsen. Vi havde så en lille hanekamp da jeg forsøgte at gå indenom ham i svinget før opløbslangsiden, og den vandt jeg så. Derefter så jeg mig ikke tilbage, og jeg havde ingen biler i bakspejlet over målstregen, så avancementet til finalen var rimelig sikkert. Det skal så også tilføjes, at jeg kun kunne ane Terje og Stian ud gennem forruden – hold da kæft det er svært at hænge på de drenge der!” sagde en begejstret Ulrik Linnemann efter semifinalen.  


     Ulrik blev nr 3 og vandt samtidig pokalen som bedste forhjulstrækker

Finalen forløb  nogenlunde som semifinalen. Ulrik tog sit jokerspor på første runde og kørte sig op gennem feltet. Denne gang kæmpede han dog med Stian Haugan om 2. pladsen, men måtte se sig besejret på sidste omgang.

Vinder af GMS Open 2014 blev:

1.      Terje MORSTAD, Norge, BMW M3

2.      Stian HAUGAN, Norge, Citroën Xsara M3

3.      Ulrik LINNEMANN, Danmark, Peugeot 208 Super 1600

4.      Tov KAASIN, Norge, Subaru Impreza

5.      Peder T. JENSEN, Danmark, Volvo 242 EVO

6.      Kenneth HANSEN, Norge, Ford Sierra Cosworth

7.      Rasmus NIELSEN, Danmark, Honda Civic S2000

8.      David NORDGAARD, Norge, Volvo 240 BC