Linnemann Motorsport viste klassen
ved GMS Open i Norge
Ulrik Linnemann og hans
rallycrossteam aflagde i weekenden 4.-5. oktober et indbringende
besøg på Grenland Motorsportsenter i Norge. Den 4. oktober gjaldt
det GMS Open, som er et nyt initiativ i Rallycross.
GMS Open er en konkurrence udenfor
mesterskabssammenhæng, og kendetegnet ved at alle ”vægtklasser”
kæmper mod hinanden. Afviklingen kan sammenlignes med den der findes
i Special Saloon Car, forskellen ligger blot i at der køres om de
samme podieplaceringer.
Der køres 3 heats med
5 omgange i hver, kvartfinaler på 8 omgange, semifinaler på 8
omgange og til slut skydes finalen af med ligeledes 8 omgange. Med
så megen køring på en enkelt dag kan alt ske – som også er mottoet
for GMS Open. ”GMS Open er en rigtig sjov måde at afvikle
rallycross på” kommer det fra Ulrik.
”Der er selvfølgelig klar forskel
på de omgangstider jeg kan sætte, og dem som fx Terje og Stian (Terje
Morstad og Stian Haugan red.) kan. De kører med BMW motorer på 3,0
liter og har ca. 175 hk mere end mig. De har begge samtidig flere
norske mesterskaber på CV’et. Den måde som jeg kan gøre mig gældende
på, er ved at køre så hurtigt og stabilt som muligt. Derefter må jeg
være klar til at gribe chancen, fordi alt kan ske på 8 omgange i
Rallycross!” forklarer Ulrik Linnemann på spørgsmålet om
den måde GMS Open afvikles på.
Foto Johnny Loix
Stabilitet og god taktisk kørsel var
nøgleordene for Ulrik Linnemann og hans team, som beviste hvorfor de
netop har afsluttet sæsonen 2014, ved at slutte i toppen af den
hårde EM-serie for 4. år i træk.
Ulriks formkurve lagde dagen igennem
på et stabilt niveau, ud fra hvad vejret tillod. Han var at finde på
de 3 øverste linjer i 2 ud af 3 heats, hvilket gav en
midtvejsplacering som nr. 4 og derved 4. startspor til semifinalen.
Løbsledelsen valgte at springe over kvartfinalerne, grundet
deltagerfald aftenen forinden.
Foto Johnny Loix
I semi-finalen tog Ulrik jokerlap på
første runde, og kørte sig derefter op gennem feltet for at slutte
som 3’er efter netop Stian Haugan, Citroën Xsara og Terje Morstad,
BMW M3.
”Jeg måtte selvfølgelig se
baghjulstrækkerne tage starten fra mig, så jeg besluttede at køre
min jokerlap på første runde og kører som havde jeg djævlen selv i
hælene. Bilen kørte rigtig godt, og jeg kørte mig op til Daniel (Svenningsen
red.) på tredjepladsen. Vi havde så en lille hanekamp da jeg
forsøgte at gå indenom ham i svinget før opløbslangsiden, og den
vandt jeg så. Derefter så jeg mig ikke tilbage, og jeg havde ingen
biler i bakspejlet over målstregen, så avancementet til finalen var
rimelig sikkert. Det skal så også tilføjes, at jeg kun kunne ane
Terje og Stian ud gennem forruden – hold da kæft det er svært at
hænge på de drenge der!” sagde en begejstret Ulrik Linnemann
efter semifinalen.
Ulrik blev nr 3 og vandt samtidig pokalen som bedste forhjulstrækker
Finalen forløb nogenlunde som
semifinalen. Ulrik tog sit jokerspor på første runde og kørte sig op
gennem feltet. Denne gang kæmpede han dog med Stian Haugan om 2.
pladsen, men måtte se sig besejret på sidste omgang.
Vinder af GMS Open 2014 blev:
1.
Terje MORSTAD, Norge, BMW M3
2.
Stian HAUGAN, Norge, Citroën Xsara
M3
3.
Ulrik LINNEMANN, Danmark, Peugeot
208 Super 1600
4.
Tov KAASIN, Norge, Subaru Impreza
5.
Peder T. JENSEN, Danmark, Volvo 242
EVO
6.
Kenneth HANSEN, Norge, Ford Sierra
Cosworth
7.
Rasmus NIELSEN, Danmark, Honda
Civic S2000
8.
David NORDGAARD, Norge, Volvo 240
BC
|