MNJ samler trådene til
hæsblæsende
nordisk Rally Cross-scoop.
Selv efter 30 års varieret banesports-aktivitet sigter Motorsport
Nordjylland (MNJ) mod nye udfordringer. I løbsweekenden: 11. & 12.
august bliver RC-stadionets pit fuldproppet med nordeuropæiske teams
– fordelt på seks heftige startfelter.
-
Det kommer ikke bare til at gungre i asfalten og gruset/kridtet på
Nysum Banen, forklarer banekoordinator Kaj Storgaard. - Der bliver
garanti for TOTALGUNGRING! 14 SuperCars fra Norge og Sverige
forventes til start. De får kvalificeret nordjysk modstand, idet
MNJ'erne: Ulrik Linnemann og Dennis Rømer til 2018-sæsonen er
startet op i den skrappe 4WD-klasse med hver deres VW Polo SuperCar.
-
Rally Cross er den firehjulede motorsports svar på den intense
stemning i speedway, supplerer MNJ’s formand Finn Knudsen. -
Samtidig er SuperCar-konceptet en videreudvikling af de
firehjulstrukne turbo-rallybiler i World Rally Championship (WRC).
Enhver WRC-bil med respekt for sig yder 300 HK/550 Nm under
motorhjelmen, men en SuperCar har omtrent det dobbelte til rådighed
(600 HK/900 Nm).
-
Super Car’en accelerer vildt hurtigt! konstaterer løbsleder Carsten
Storgaard. - Inden for 2 sekunder er hastigheden oppe over 100 km/t!
Vi er derfor glade for, at vi sidste år udvidede asfaltstykket i
startzonen til over 100 meter.
En
spændende premiere ved RallyX Nordic bliver SuperCar Lites, som er
4WD (uden turbo), men med en potent 2,4 liters motor under
fronthjelmen.
-
SuperCar Lites oplever international interesse, oplyser vice-løbsleder
Helle Nielsen. - På Nysum Banen vil der komme kørere fra Norge og
Sverige, og de får konkurrence fra Rusland, Australien og Belgien.
Lidt uvant for den nordiske selvforståelse er belgieren Guillaume De
Ridder gået i front for det åbne nordiske mesterskab.
-
MNJ har gennem foråret knoklet med at få pitområdet og parkeringen
opgraderet, fortsætter Kaj Storgaard. - Således har vi fået lagt
ZF-sten i halvdelen af pitten. Generelt har vi taget hånd om de
udfordringer, som regnen giver rundt omkring på banearealet, idet vi
har drænet de fugtige steder.
Enhver rallycross-kører – med respekt for sig selv – sigter efter at
prøve oplevelsen af en højtydende baghjulstrækker (RWD) på løst
underlag. Og udforske racerens konkurrence-egenskaber med
kontrolleret firehjulsdrift i svingene.
-
Baghjulstræk er worldwide imidlertid en uddøende bilrace,
konkluderer Helle Nielsen. - Dette har mange år givet
RWD-bilbyggerne i rallycross ekstra udfordringer. Dette betyder bl.a.,
at man drejer motoren en kvart omgang, og rykker den så langt
tilbage som muligt for at give vægt til baghjulene. Herudover er
køler, benzintank, batteri, brandslukker og olietank flyttet til
bagagerummet. Chaufføren sidder desuden i en position svarende til
bagsædet.
- I
SuperTouring yder motoren yder lidt over 300 HK, afslutter Kaj
Storgaard. – RWD-raceren accelerer fra 0-100 km/t på lige godt 4
sekunder. SuperTouring bliver en fast del af RallyX Nordic i 2019,
men RX-klassen har vist stor interesse for at køre på Nordeuropas
eneste ottetals-bane. Derfor kommer mange af kørerne fra
Europamesterskabet på besøg først i august. Herudover er vi stolte
af at kunne præsentere MNJ’s EM-deltager: Tobias Daarbak på
hjemmebane til arrangementet.
|