18.februar 2015
Begrundelse for vægttillæg i super 1600, for biler med variabel
ventilstyring.
Der har siden udsendelsen af de nye reglementer, været en
stor debat om vægttillægget for variabel ventilstyring.
Der var kommet forslag til BU fra 2 klubber: SA og MNJ vedr. forbud
mod variabelventilstyring i super 1600.
Banesportsudvalget har forsøgt at finde den bedste løsning på dette
problem.
Super 1600 er et DIF-mesterskab, og dette kan den kun være i form af
at være en international klasse. I FIA´s reglement for super 1600 er
det ikke tilladt at anvende variabelventilstyring. Da Danmark
desværre er så lille et land, med begrænset deltager antal, er vi
derfor nødt til at køre national og super 1600 som en klasse.
Da vi ikke ønsker at udelukke nogen biler for deltagelse, skulle der
findes en løsning, så alle biler fortsat kan deltage og som gerne
skulle gøre konkurrencen mere lige og derved publikums venlig at se
på.
Vi har skønnet at et tillæg på 100kg vil udligne den fordel, de
biler som benytter sig af variabelstyring har. Dette skøn er baseret
på de vægt ændringer som bl.a. blev foretaget for gr. N til sæsonen
2014. Vi har samtidig kigget på asfalt klassen 1600 challenge og
deres vægttillæg for succes ballast.
Da dette har været et skøn, kan det godt være at vi er nødt til
revurdere vægten i løbet af sæsonen.
Vi har samtidig åbnet for muligheden for at deltage i klassen super
2000, med 1600ccm motorer med variabelventilstyring uden vægttillæg,
så man ikke er tvunget til at køre super 1600 med vægttillæg.
Samtidig kan det oplyses at der til NEZ løbet på Nysum vil bliver
kørt efter NEZ vægtgrænser.
Håber dette giver jer en forklaring på, hvad der har ligget til
grund for vores beslutning.
BANESPORTSUDVALGET
Link til reglementet for Rallycross
National 279 F (se
side 18) |