Flot DM premiere for
Dennis D. Christensen
Der var lagt i
kakkelovnen til en spændende premiere på 2012-udgaven af DM i
Rallycross.
Løvelbanen ved Viborg
åbnede op for dette års første DM-løb i forbindelse med det
traditionsrige St. Bededagsløb; grillen sprudlede, og solen skinnede
i små glimt henover banen. 20 kørere havde valgt at sømme sig fast
på Super 2000-deltagerlisten, og konkurrencen er måske den hårdeste
vi nogensinde har set.
Favoritten til DM-titlen
må nok engang være Rasmus Nielsen, Honda Civic, som helt sikkert vil
gå efter sin 5. DM titel på stribe. Rasmus er kendt for sublim
kørsel, og han får altid det optimale ud af sin potente Civic.
Klassen har også fået endnu en kompetent titeludfordre i Rune Staudt.
Rune har i flere år foldet talentet ud i Super 1600, og har bl.a.
taget flere DM-medaljer med hjem til Brønderslev. Staudt-teamet
tager kampen op, I en nyindkøbt Renault Clio som har mange
paralleller med vores egen Clio; det bliver spændende og utrolig tæt,
det er der ingen tvivl om.
Det blev en rigtig
god weekend for os. Til trods for at erfaringen var knap, pga. lange
leveringstider på dele til Clio’en, hjemkørte ”El Driver” en rigtig
flot andenplads.
Teamet daffede mod
Løvelbanen torsdag eftermiddag, anført af Vendelbo Spedition. Det
nye telt blev bygget op, og samtidig gennemgik Clio’en den tekniske
kontrol uden problemer. Efterfølgende stod den på aftensmad som
Jonna Helledie i samarbejde med pigerne, havde kokkereret.
Fredag morgen startede ud med fri træning for alle
rallycross-racerne.
Clio’en fungerede efter hensigten, og problemerne med gearcuttet
forblev fortidige. Men man søger altid at gøre det bedre, og for at
få endnu mere speed i Renaulten foretog Dennis og mekanikersjakket
enkelte ændringer på undervognen.
Tidtagningen blev den
første rigtige prøvelse af det nye hold; Dennis plus Clio. Dennis
hjemkørte en flot tredje hurtigste tid i Super 2000, efter Nielsen
og Staudt. Det skal tilføjes, at Dennis’ hurtigste omgangstid var
over 3½ sekund hurtigere end den tid der blev sat ved finaleløbet i
oktober – og her var Dennis vel og mærket hurtigst af alle i Super
2000-klassen, så på papiret er konkurrencen allerede på nuværende
tidspunkt væsentligt stærkere end sidste år.
Første heat satte
Dennis op mod Morten Schnack i Volvo 240, Jacob Schnoor i Peugeot
106 Maxi og Rune Staudt. I Rallycross køres der efter tider i de 3
indledende heats, og derfor blandes de 4 DM-klasser som fredagsslik.
Det giver tæt race, da der er dødt løb på tiderne. Morten Schnack
kører i Supernational-klassen, som er for tunede biler over 2,0
liter. Jacob Schnoor kører i Super 1600-klassen, som er for tunede
racere op til 1,6 liter – Jacob Schnoor er forsvarende
danmarksmester i Super 1600. Super 1600 bilerne er små kraftige
racerbiler med op til 250 hk, fordelt på en intens 1,6 liters
sugemotor. Derfor skal man ikke undervurdere bilerne fra Super
1600-klassen.
Til trods for en
dårlig start med seriøs hjulspind, hentede ”El Driver” tredje
hurtigste tid i klassen – efter Staudt og Nielsen. Sjette hurtigste
tid på tværs af klasserne blev det til. Første runde blev vundet af
Ulrik Linnemann, der kørte fra alt og alle i hans seværdige
EM-konkurrerende Peugeot 207 Super 1600.
Mellem første og
anden heatrunde, var der en god lang middagspause. I pausen var der
show på Løvelbanen i form af trekamp i Legend Cars.
Legend Cars er
miniatureudgaver af amerikanerbilerne fra trediverne. Bilerne er
bygget op om en rørramme med glasfiberkarrosseri, og motoren fra en
1.200 cm3 Yamaha-motorcykel, som besidder i omegnen af
130 hk. Bilen vejer kun lidt over 600 kg, og har derfor et
fantastisk vægt-effekt forhold. Trekampen havde deltagelse fra
hjemmebaneyndlingen Thomas Mark, samt Ulrik Linnemann og Jason Watt.
Jason Watt satser i denne sæson på Legend Car-serien, og fungerer
som ambassadør for de små potente gangstervogne. De tre racerkørere
var vært for masser af udskridninger og høje omdrejninger, og til
sidst kunne Jason Watt drifte først over målstregen – tæt efterfulgt
af Ulrik Linnemann.
Nok engang havde
Jonna Helledie og damerne sørget for fantastisk forplejning af
teamet, sponsorer og besøgende.
Anden heatrunde var
sol og måne for os. Dennis kom i heat med Thomas Mark, Rasmus
Nielsen og Allan Jørgensen. Et rent Super 2000 heat, og et heat hvor
der ikke er plads til fejl – fordi fejl bliver straffet prompte.
Endnu en start med spindhjul og dækrøg, satte Dennis bagerst i køen
efter første sving. Allan Jørgensen, som altid er vært for suveræn
kørsel førte an i sin brede hvidgule Opel Corsa.
På anden omgang tog
Dennis den alternative rute og lagde de efterfølgende 4 omgange et
tungt pres på Rasmus Nielsen, og over 5 omgange blev der kørt
utrolig tæt: men fair. Heatet blev vundet på målstregen af Thomas
Mark, da Allan Jørgensen desværre måtte se sin gearkasse himle få
meter før målflaget. Dennis kom ind som rosinen i pølseenden, og
noterede sig fjerde hurtigste tid i klassen og 8. hurtigste tid i
det generelle regnskab.
Efter anden heatrunde blev der arbejdet yderligere med opsætningen
af undervognen; der blev eksperimenteret med dæktryk og
hårdhedsjustering. Bestræbelserne gav pote – og da Dennis kunne
highfive målflaget efter tredje heatrunde, kunne han gøre det som
vinder af klassen. Hurtigste tid klassen, foran Staudt og Nielsen.
2. hurtigste tid generelt, et par skærmlængder efter Peter T. i sin
voldsomme Volvo.
Dennis fik en god start, hvor han tilsyneladende fandt de rette
omdrejninger. Helt lige var det mellem Dennis, hr. Schnoor og hr.
Nielsen indtil første sving. Dennis ventede med at tage det
alternative spor til allersidste omgang, en taktisk velovervejet
beslutning som sikrede Dennis heatsejren med et par billængder og
samtidig hurtigste tid i klassen. Kvantumtiden for de tre
kvalifikationsheat, placerede Dennis i startspor 2; Staudt i Pole
Position og Rasmus Nielsen som treer.
Finalerne er altid
ultimative, og bliver altid leveret med skyhøj underholdningsværdi.
Otte adrenalinpumpende kørere holder side om side, kun med fokus på
første sving giver altid anledning til spændende race. Dennis fyrede
op for Clio’en over alle 8 omgange – men trods adskillige angreb
lykkedes det ikke at komme forbi den rutinerede Rasmus Nielsen, som
tog sejren foran Dennis med et flækket hestemulehår. Rune Staudt kom
fortjent ind på en flot tredjeplads.
Team DC Racing er
utrolig glade for udviklingen i forbindelse med løbet. Vi kan tage
rigtig mange ting med, når vi i weekenden (12. og 13. maj) deltager
i første afdeling af NEZ Cuppen (Nordeuropæisk mesterskab) på
Nysumbanen ved Hobro.
Team DC Racing takker
løbsledelsen for et godt afviklet motorløb. En stor tak til alle jer
der kom forbi vores telt i pitten. Vi håber at I vil møde op i Nysum,
når vi skal forsøge at give udlændingene baghjul i kampen om det
Nordeuropæiske mesterskab. I kan se mere info på vores hjemmeside
www.DCRACING.dk eller
på vores Facebook side, klik ind på ”Team DC Racing” og tryk på
syntes godt om. Så vil du altid blive opdateret med det seneste nye,
plus der vil hyppigt blive lagt nye billeder og filmklip ind.
Team DC Racing takker
:
NH Løft,
Sparekassen Vendsyssel,
TommyTelt,
Lendum Ny Auto,
BACKHAUSEN,
JN Fiber,
”Tømreren” v/Carsten Andersen,
Tangmose
Multiservice,
FIDUZ design©,
Henrik Svenningsen –
Entreprenør,
Egotag – Skilte & Reklame,
HIGH Gear,
NS Systems,
Top-Clean.nu,
Bangsbo Equipment,
Vendelbo Spedition
Sindal Autoophug
for
engagementet og støtten i forbindelse med deltagelsen i DM-afdelingen
på Løvelbanen. Ligeledes stor tak i forbindelse med opbygningen og
renoveringen af servicetraileren, telt og Clio’en.