banner1


07. maj 2012

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

Flot DM premiere for Dennis D. Christensen

 

Der var lagt i kakkelovnen til en spændende premiere på 2012-udgaven af DM i Rallycross.

Løvelbanen ved Viborg åbnede op for dette års første DM-løb i forbindelse med det traditionsrige St. Bededagsløb; grillen sprudlede, og solen skinnede i små glimt henover banen. 20 kørere havde valgt at sømme sig fast på Super 2000-deltagerlisten, og konkurrencen er måske den hårdeste vi nogensinde har set.

Favoritten til DM-titlen må nok engang være Rasmus Nielsen, Honda Civic, som helt sikkert vil gå efter sin 5. DM titel på stribe. Rasmus er kendt for sublim kørsel, og han får altid det optimale ud af sin potente Civic. Klassen har også fået endnu en kompetent titeludfordre i Rune Staudt. Rune har i flere år foldet talentet ud i Super 1600, og har bl.a. taget flere DM-medaljer med hjem til Brønderslev. Staudt-teamet tager kampen op, I en nyindkøbt Renault Clio som har mange paralleller med vores egen Clio; det bliver spændende og utrolig tæt, det er der ingen tvivl om.

Det blev en rigtig god weekend for os. Til trods for at erfaringen var knap, pga. lange leveringstider på dele til Clio’en, hjemkørte ”El Driver” en rigtig flot andenplads.

Teamet daffede mod Løvelbanen torsdag eftermiddag, anført af Vendelbo Spedition. Det nye telt blev bygget op, og samtidig gennemgik Clio’en den tekniske kontrol uden problemer. Efterfølgende stod den på aftensmad som Jonna Helledie i samarbejde med pigerne, havde kokkereret.

Fredag morgen startede ud med fri træning for alle rallycross-racerne.

Clio’en fungerede efter hensigten, og problemerne med gearcuttet forblev fortidige. Men man søger altid at gøre det bedre, og for at få endnu mere speed i Renaulten foretog Dennis og mekanikersjakket enkelte ændringer på undervognen.

Tidtagningen blev den første rigtige prøvelse af det nye hold; Dennis plus Clio. Dennis hjemkørte en flot tredje hurtigste tid i Super 2000, efter Nielsen og Staudt. Det skal tilføjes, at Dennis’ hurtigste omgangstid var over 3½ sekund hurtigere end den tid der blev sat ved finaleløbet i oktober – og her var Dennis vel og mærket hurtigst af alle i Super 2000-klassen, så på papiret er konkurrencen allerede på nuværende tidspunkt væsentligt stærkere end sidste år.

Første heat satte Dennis op mod Morten Schnack i Volvo 240, Jacob Schnoor i Peugeot 106 Maxi og Rune Staudt. I Rallycross køres der efter tider i de 3 indledende heats, og derfor blandes de 4 DM-klasser som fredagsslik. Det giver tæt race, da der er dødt løb på tiderne. Morten Schnack kører i Supernational-klassen, som er for tunede biler over 2,0 liter. Jacob Schnoor kører i Super 1600-klassen, som er for tunede racere op til 1,6 liter – Jacob Schnoor er forsvarende danmarksmester i Super 1600. Super 1600 bilerne er små kraftige racerbiler med op til 250 hk, fordelt på en intens 1,6 liters sugemotor.  Derfor skal man ikke undervurdere bilerne fra Super 1600-klassen.

Til trods for en dårlig start med seriøs hjulspind, hentede ”El Driver” tredje hurtigste tid i klassen – efter Staudt og Nielsen. Sjette hurtigste tid på tværs af klasserne blev det til. Første runde blev vundet af Ulrik Linnemann, der kørte fra alt og alle i hans seværdige EM-konkurrerende Peugeot 207 Super 1600.

Mellem første og anden heatrunde, var der en god lang middagspause. I pausen var der show på Løvelbanen i form af trekamp i Legend Cars.

Legend Cars er miniatureudgaver af amerikanerbilerne fra trediverne. Bilerne er bygget op om en rørramme med glasfiberkarrosseri, og motoren fra en 1.200 cm3 Yamaha-motorcykel, som besidder i omegnen af 130 hk. Bilen vejer kun lidt over 600 kg, og har derfor et fantastisk vægt-effekt forhold. Trekampen havde deltagelse fra hjemmebaneyndlingen Thomas Mark, samt Ulrik Linnemann og Jason Watt. Jason Watt satser i denne sæson på Legend Car-serien, og fungerer som ambassadør for de små potente gangstervogne. De tre racerkørere var vært for masser af udskridninger og høje omdrejninger, og til sidst kunne Jason Watt drifte først over målstregen – tæt efterfulgt af Ulrik Linnemann.

Nok engang havde Jonna Helledie og damerne sørget for fantastisk forplejning af teamet, sponsorer og besøgende.

Anden heatrunde var sol og måne for os. Dennis kom i heat med Thomas Mark, Rasmus Nielsen og Allan Jørgensen. Et rent Super 2000 heat, og et heat hvor der ikke er plads til fejl – fordi fejl bliver straffet prompte. Endnu en start med spindhjul og dækrøg, satte Dennis bagerst i køen efter første sving. Allan Jørgensen, som altid er vært for suveræn kørsel førte an i sin brede hvidgule Opel Corsa.

På anden omgang tog Dennis den alternative rute og lagde de efterfølgende 4 omgange et tungt pres på Rasmus Nielsen, og over 5 omgange blev der kørt utrolig tæt: men fair. Heatet blev vundet på målstregen af Thomas Mark, da Allan Jørgensen desværre måtte se sin gearkasse himle få meter før målflaget. Dennis kom ind som rosinen i pølseenden, og noterede sig fjerde hurtigste tid i klassen og 8. hurtigste tid i det generelle regnskab.

Efter anden heatrunde blev der arbejdet yderligere med opsætningen af undervognen; der blev eksperimenteret med dæktryk og hårdhedsjustering. Bestræbelserne gav pote – og da Dennis kunne highfive målflaget efter tredje heatrunde, kunne han gøre det som vinder af klassen. Hurtigste tid klassen, foran Staudt og Nielsen. 2. hurtigste tid generelt, et par skærmlængder efter Peter T. i sin voldsomme Volvo.

Dennis fik en god start, hvor han tilsyneladende fandt de rette omdrejninger. Helt lige var det mellem Dennis, hr. Schnoor og hr. Nielsen indtil første sving. Dennis ventede med at tage det alternative spor til allersidste omgang, en taktisk velovervejet beslutning som sikrede Dennis heatsejren med et par billængder og samtidig hurtigste tid i klassen. Kvantumtiden for de tre kvalifikationsheat, placerede Dennis i startspor 2; Staudt i Pole Position og Rasmus Nielsen som treer.  

Finalerne er altid ultimative, og bliver altid leveret med skyhøj underholdningsværdi. Otte adrenalinpumpende kørere holder side om side, kun med fokus på første sving giver altid anledning til spændende race. Dennis fyrede op for Clio’en over alle 8 omgange – men trods adskillige angreb lykkedes det ikke at komme forbi den rutinerede Rasmus Nielsen, som tog sejren foran Dennis med et flækket hestemulehår. Rune Staudt kom fortjent ind på en flot tredjeplads.

Team DC Racing er utrolig glade for udviklingen i forbindelse med løbet. Vi kan tage rigtig mange ting med, når vi i weekenden (12. og 13. maj) deltager i første afdeling af NEZ Cuppen (Nordeuropæisk mesterskab) på Nysumbanen ved Hobro. 

Team DC Racing takker løbsledelsen for et godt afviklet motorløb. En stor tak til alle jer der kom forbi vores telt i pitten. Vi håber at I vil møde op i Nysum, når vi skal forsøge at give udlændingene baghjul i kampen om det Nordeuropæiske mesterskab. I kan se mere info på vores hjemmeside www.DCRACING.dk eller på vores Facebook side, klik ind på ”Team DC Racing” og tryk på syntes godt om. Så vil du altid blive opdateret med det seneste nye, plus der vil hyppigt blive lagt nye billeder og filmklip ind.

Team DC Racing takker :
NH Løft,
Sparekassen Vendsyssel,
TommyTelt,
Lendum Ny Auto,
BACKHAUSEN,
JN Fiber,
”Tømreren” v/Carsten Andersen,
Tangmose Multiservice,
FIDUZ design©,
Henrik Svenningsen – Entreprenør,
Egotag – Skilte & Reklame,
HIGH Gear,
NS Systems,
Top-Clean.nu,
Bangsbo Equipment,
Vendelbo Spedition 
Sindal Autoophug

for engagementet og støtten i forbindelse med deltagelsen i DM-afdelingen på Løvelbanen. Ligeledes stor tak i forbindelse med opbygningen og renoveringen af servicetraileren, telt og Clio’en.