banner1


21. september 2012

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

DM 7 2012 på Løvelbanen

DM-semifinale i Rally Cross med intens slutfight og dramatik.

Viborg Motor Klub (VMK) var vært for DM-semifinalen i Rally Cross og Cross Kart på Løvel Banen, som netop har fejret sit 65 års jubilæum som motorbane.

- Der blev virkelig kæmpet til sidste benzindråbe om at få mesterskabet afgjort eller score vigtige DM-placeringspoint inden DM-finalen på Sjælland, konstaterede løbsleder Birte Donslund efter en begivenhedsrig løbsdag. - Heldigvis er sikkerhedskravene i konkurrencebilerne så velkvalificerede, at der kun skete materielle skader og/eller mekaniske nedbrud.

For viborgenseren: Peder T. Jensen i den heftige Volvo 240 var kravet, at midtjyden gennemførte mindst 2 kvalifikationsheat for at komme i A-finalen i den tunede 3 liters-klasse (SUPERNATIONAL). Dermed var midtjyden sikret de sidste og afgørende matchpoint, før DM-guldet var sikkert hjemkørt til Viborg: - Jeg måtte med stor respekt konstatere, at min ærkerival Morten Schnack (Volvo 240) i dag præsterede de afgørende tiendedele sekunder til en sejr i A-finalen. Jeg fulgte ham dog til målstregen, og andenpladsen gav mig den samlede DM-sejr 2012.

VMK’eren: Jan Petersen kørte kontrolleret i kvalifikationen for at komme sikkert i A-finalen uden skrammer i SUPER 1600 efter skiftet til den nye racer (Citroën C2 Super 1600): - I A-finalen skruede lige lidt ekstra op for tempoet, hvilket resulterede i en andenplads. Jeg ligger nu på en tredjeplads sammenlagt i DM-stillingen, og har gode muligheder for DM-bronze 2012. Det har været et spændende læreår, hvor jeg har fundet flere og flere forbedringer på opsætningen af raceren.

VMK-teenageren: Emil Nielsen fik et længe næret ønske opfyldt med en debut i Rally Cross. Erling R. Sørensen fra Viborg havde fået en Citroën Saxo ledig på RC-markedet efter skifte til Honda Civic i den serienære 1,6 liters-klasse.

- Erling har hjulpet mig meget i forberedelserne til DM-semifinalen på Løvel Banen, oplyser en stolt Emil Nielsen. - Bl.a. har jeg haft mulighed for at skrue på raceren i hans autoværksted. Samtidig har han været god til at give mig nogle staldfiduser med opsætningen af undervognen og justeringen af motoren.

Emil Nielsen var tæt på at kvalificere sig direkte til A-finalen efter en støt stigende formkurve på debutdagen og stadig hurtigere heattider. Midtjyden fik bedste startplacering i B-finalen, men scorede en drilsk sivepunktering efter en sandwich med en konkurrent og sikkerheds-autoværnet. Emil Nielsen måtte derfor udgå midtvejs i B-finalen. Erling R. Sørensen kom derimod videre fra B-finalen og sluttede på en flot fjerdeplads i A-finalen med den ”nye”racer.

Også i SUPER 1600 satte Michael Rolighed fra Ålestrup sine stærke dækaftryk på DM-seminalen. Med en sejr ville Citroën C2 Super 1600-køreren score det danske mesterskab i klassen: - Jeg kvalificerede mig til den bedste startplacering til A-finalen, og her oparbejdede jeg også et fornuftigt forspring til ærkerivalen Jacob Schnoor i Peugeot 106 MAXI. Midtvejs i A-finalen knækkede bærearmen på venstre forhjul, da jeg landede efter det spektakulære hop på Løvel Banen. Jeg måtte derfor udgå, og DM-afgørelsen falder derfor først på Nisse Ringen lidt uden for Næstved senere i september.

I den tunede 2 liters-klasse (SUPER 2000) var Thomas Mark fra Løvel flyvende i A-finalen efter en fornem start, men scorede et hændeligt sammenstød under en konkurrents overhaling. Episoden blev af dommerne vurderet således, at Thomas Mark blev suspenderet fra omkørslen af A-finalen.

Bykollegaen fra Løvel: Benny Kristensen hjemkørte kontrolleret en fjerdeplads i Supernational med sin Opel Manta.