DM-semifinale i Rally Cross med
intens slutfight og dramatik.
Viborg Motor Klub (VMK) var vært for DM-semifinalen i Rally Cross og
Cross Kart på Løvel Banen, som netop har fejret sit 65 års jubilæum
som motorbane.
-
Der blev virkelig kæmpet til sidste benzindråbe om at få
mesterskabet afgjort eller score vigtige DM-placeringspoint inden
DM-finalen på Sjælland, konstaterede løbsleder Birte Donslund efter
en begivenhedsrig løbsdag. - Heldigvis er sikkerhedskravene i
konkurrencebilerne så velkvalificerede, at der kun skete materielle
skader og/eller mekaniske nedbrud.
For viborgenseren: Peder T. Jensen i den heftige Volvo 240 var
kravet, at midtjyden gennemførte mindst 2 kvalifikationsheat for at
komme i A-finalen i den tunede 3 liters-klasse (SUPERNATIONAL).
Dermed var midtjyden sikret de sidste og afgørende matchpoint, før
DM-guldet var sikkert hjemkørt til Viborg: - Jeg måtte med stor
respekt konstatere, at min ærkerival Morten Schnack (Volvo 240) i
dag præsterede de afgørende tiendedele sekunder til en sejr i A-finalen.
Jeg fulgte ham dog til målstregen, og andenpladsen gav mig den
samlede DM-sejr 2012.
VMK’eren: Jan Petersen kørte kontrolleret i kvalifikationen for at
komme sikkert i A-finalen uden skrammer i SUPER 1600 efter skiftet
til den nye racer (Citroën C2 Super 1600): - I A-finalen skruede
lige lidt ekstra op for tempoet, hvilket resulterede i en andenplads.
Jeg ligger nu på en tredjeplads sammenlagt i DM-stillingen, og har
gode muligheder for DM-bronze 2012. Det har været et spændende
læreår, hvor jeg har fundet flere og flere forbedringer på
opsætningen af raceren.
VMK-teenageren: Emil Nielsen fik et længe næret ønske opfyldt med en
debut i Rally Cross. Erling R. Sørensen fra Viborg havde fået en
Citroën Saxo ledig på RC-markedet efter skifte til Honda Civic i den
serienære 1,6 liters-klasse.
-
Erling har hjulpet mig meget i forberedelserne til DM-semifinalen på
Løvel Banen, oplyser en stolt Emil Nielsen. - Bl.a. har jeg haft
mulighed for at skrue på raceren i hans autoværksted. Samtidig har
han været god til at give mig nogle staldfiduser med opsætningen af
undervognen og justeringen af motoren.
Emil Nielsen var tæt på at kvalificere sig direkte til A-finalen
efter en støt stigende formkurve på debutdagen og stadig hurtigere
heattider. Midtjyden fik bedste startplacering i B-finalen, men
scorede en drilsk sivepunktering efter en sandwich med en konkurrent
og sikkerheds-autoværnet. Emil Nielsen måtte derfor udgå midtvejs i
B-finalen. Erling R. Sørensen kom derimod videre fra B-finalen og
sluttede på en flot fjerdeplads i A-finalen med den ”nye”racer.
Også i SUPER 1600 satte Michael Rolighed fra Ålestrup sine stærke
dækaftryk på DM-seminalen. Med en sejr ville Citroën C2 Super
1600-køreren score det danske mesterskab i klassen: - Jeg
kvalificerede mig til den bedste startplacering til A-finalen, og
her oparbejdede jeg også et fornuftigt forspring til ærkerivalen
Jacob Schnoor i Peugeot 106 MAXI. Midtvejs i A-finalen knækkede
bærearmen på venstre forhjul, da jeg landede efter det spektakulære
hop på Løvel Banen. Jeg måtte derfor udgå, og DM-afgørelsen falder
derfor først på Nisse Ringen lidt uden for Næstved senere i
september.
I
den tunede 2 liters-klasse (SUPER 2000) var Thomas Mark fra Løvel
flyvende i A-finalen efter en fornem start, men scorede et hændeligt
sammenstød under en konkurrents overhaling. Episoden blev af
dommerne vurderet således, at Thomas Mark blev suspenderet fra
omkørslen af A-finalen.
Bykollegaen fra Løvel: Benny Kristensen hjemkørte kontrolleret en
fjerdeplads i Supernational med sin Opel Manta.
|