DM i
Rally Cross slutspurter flot 2011-sæson.
DM i Rally
Cross har oplevet en jævnbyrdig og spændende 2011-sæson med
sekundtætte dyster. DM-semifinalen er blevet kørt på Ørnedalsbanen
ved Sæby, og RC-stævnet i Vendsyssel cementerede en tæt DM-slutspurt.
- Viborg
Motor Klub (VMK) har æren af DM-finalen lørdag d. 1. oktober,
oplyser løbsleder Birte Donslund. - På Løvel Banen lidt nord for
Viborg er vi klar til at byde DM-startfeltet velkommen på rundbanen,
som sidste år blev udvidet med en krævende asfaltsløjfe.
- Der er sket
en spændende udvikling inden for Rally Cross gennem de senere år,
supplerer løbssekretær Steffen Johansen. - RC-bilerne i den tunede
Super 1600 og Super 2000 er blevet mere konkurrencedygtige i forhold
til Supernational (tunet over 2 liter). Dette har bevirket et
konkurrencepift til kvalifikationsheatene, hvor deltagerne bliver
mixet på tværs af klasserne ud fra deres omgangstider.
Kun i den
serienære 1,6 liters-klasse blev DM-vinderen kåret i Vendsyssel.
Kasper Zylauv fra Ikast i Honda Civic har kørt en suveræn 2011-sæson
med 5 klassesejre ud af 6 mulige plus en toer.
- Rally Cross
er en krævende udfordring ved konkurrencemateriellet, fortsætter
Birte Donslund. - På hver eneste baneomgang skifter underlaget
mellem kridt/grus og asfalt. Specielt indgangen på asfalten fra det
løse underlag er krævende for drivlinjen: motor - gearkasse -
kobling - trækaksler. DM-reglementet foreskriver derfor, at
deltagerne kan bortkaste den dårligste placering.
I
Supernational er DM-slutspurten yderst tæt. Der er kun et enkelt
placeringspoints forskel mellem de 2 frontrunnere: Peder T. Jensen
fra Viborg (Volvo 242) og vendelboen Troels Daarbak (Volvo S40).
- Det er
altid lidt sjovere at score DM-medalje efter en tæt slutfight,
oplyser Peder T. Jensen. - Troels Daarbak byder altid på en fair
konkurrence, og Morten Schnack fra Hadsund (Volvo 242) og Søren J.
Pedersen fra Esbjerg (Toyota MR2) er også gode outsidere i DM-slutspurten.
Peder T. Jensen har
siden 1996 hjemkørt 4 DM-guldmedaljer i Rally Cross, og har også
flere eksemplarer i sølv og bronze: - Man bliver aldrig træt af at
give publikum en god oplevelse, når man samtidig kan være med helt
fremme, hvor gassen brænder og konkurrencen er virkelig tæt. Det
gælder om at holde hovedet koldt uden at tage unødvendige chancer.
Meget kan dog ske, når først styrthjelmen er kommet på hovedet.
- Lidt usædvanligt
afvikles hele DM-finalen på en lørdag, afslutter Birte Donslund. -
Dette sker for at kunne fejre DM-medaljevinderne på værdig vis ved
en aftenfest i vores klubhus.