JP Racing scorede fornuftig EM-debut.
Deltagelse i motorsport på topplan er en stor ønskedrøm for alle
banekørere, der kører race på både fast
og/eller løst underlag. Inden for Rally Cross (RC) er
konge-udfordringen deltagelse i Europamesterskabet (EM), som
afvikles over 9 afdelinger.
Som selvstændig mekaniker er det meget svært at pille 9 forlængede
weekender ud af årsprogrammet, forklarer Jan Petersen fra Viborg
Motor Klub (VMK). - Derfor har jeg ved siden af DM-serien 2013
satset på deltagelse i udvalgte EM-arrangementer. Min EM-debut
foregik således på Europas skrappeste RC-stadion: Höljes i Sverige i
min Citroën C2 Super 1600.
JP Racing stiller til start i den heftige SUPER 1600 klasse, som i
EM-sammenhæng rangerer lige under 4WD’erne. Blandt de tunede 1,6
liters-racere var der hård fight i Höljes om matchpointene mellem de
22 RC-teams fra 8 forskellige nationer.
Höljes er et stort mekka og samtidig frontrunner for Rally Cross i Europa,
fortsætter Jan Petersen. – Ingredienserne er et uhøjtideligt
motorløb, som tiltrækker imponerende 29.000 tilskuere til en
fjelddal i det vestlige Midtsverige. Samtidig er rundbanen yderst
krævende med ”blinde” sving, hvor kørerne tvinges til at give fuld
gas (på forventet efterbevilling om nulproblemer på den anden side
af bakketoppen). Sidst og ikke mindst er hver baneomgang krydret med
spektakulære jumps samt curbs i den hurtigste ideallinje.
Curbs anvendes for at hindre kørerne i at stikke genvej gennem
svingene og evt. smide jord/grus ind på asfalten (ustabilt vejgreb).
Jan Petersen forklarer: - Det svarer lidt til at køre for hurtigt
over et vejbump, såfremt man kommer lidt uheldigt/skævt ind på en
curb. I det fjerde og sidste kvalifikationsheat på Höljes blev
sporingen på forhjulene ødelagt, hvilket sammen med en holdende
konkurrent i idealsporet kostede afgørende sekunder.
Til 2013 er finalestrukturen i EM blevet ændret til 2 semifinaler og
en efterfølgende finale (alle med 6 biler), hvilket afløser 6
bils-konceptet: C-, B- og A-finale. Jan Petersen havde sat
ambitionerne efter en semifinaleplads, men nåede ikke inden for ”cuttet”.
Der bliver kørt virkelig stærkt og yderst kontant i EM-serien, konstaterer
Jan Petersen. - Man skal ikke vrikke meget med ørerne, før man får
et ”kærligt” puf af konkurrenterne, som ofte gerne vil score den
forankørendes stump asfalt til at komme kvikkest frem til målstregen.
I JP Racing fik vi imidlertid suget mange småtricks til os, hvilket
giver en god start for efterårssæsonen.
Næste opgave i DM-serien bliver den traditionsrige
Motorsportsfestival på Ørnedalsbanen lidt uden for Sæby. Her stævner
ca. 300 off road-teams til Vendsyssel til et tredages-overflod af
race på løst underlag.
Det næste store EM-højdepunkt bliver årets EM-finale på den klassiske
motorbane: Estering lidt uden for Hamborg sidst i september,
afslutter Jan Petersen. - Jeg var dernede for at smugtræne ved en
afdeling af det tyske mesterskab i juni. Her var jeg tæt på en
podieplacering, men knækkede desværre en trækaksel i A-finalen. Jeg
glæder mig dog til EM-slutbraget i Estering.
|