banner1


09. april 2013

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

EM Super 1600

Midtjyde sigter efter EM-frontplaceringer i Rally Cross.

Jan Petersen fra Viborg Motor Klub (VMK) startede i 2012 op på et spændende frontprojekt (Citroën C2) i den heftige SUPER 1600 klasse, som omfatter RC-racere med en tunet 1,6 liters motorer under fronthjelmen. I den tunede version yder motoren i Citroën C2’eren: 225 HK, men racerbilen vejer ca. 100 kg mindre end gadeversionen (motor på 120 HK).

- Citroën C2’eren er virkelig en fuldblods racer. Men jeg fik den så sent i foråret 2012, at jeg ikke fik mulighed for at sætte et personligt fingeraftryk på opbygningen. Jeg valgte derfor at køre med det oprindelige set up, og i stedet koncentrere mig omkring finpudsning af køreteknikken.

Midtjyden præsterede en stejlt stigende formkurve gennem 2012-sæsonen, som blev kronet med en andenplads ved DM-semifinalen på hjemmebanen i Løvel. I 2013 påregner Jan Petersen at køre udvalgte løb i DM-serien samt i Holland og Tyskland. Dette skal ruste midtjyden til frontplaceringer ved EM-afdelingerne i henholdsvis Sverige og Tyskland.

- En vigtig parameter er også udvekslingsforholdet i de enkelte gear, fortsætter Jan Petersen. - Disse kan justeres individuelt. Først og fremmest gælder det om at få overført hestekræfterne til underlaget, uden at motoren hverken sejtrækker eller laver hjulspin. Hertil anvendes en 6 trins sekventiel gearkasse, hvor fordelen bl.a. er hurtigere gearskift op og ned uden anvendelse af koblingen.

Hen over vinteren har Jan Petersen fået finjusteret gearkassen således, at raceren nu reagerer fuldt ud efter VMK’erens kørestil.

- Først og fremmest har JP Racing været på besøg hos undervognsspecialisten: Proflex i Holland, konstaterer Jan Petersen. – Hele undervognen (støddæmpere, fjedre, mekanisk/elektronisk styring) er blevet udskiftet. Samtidig er støddæmperne opdateret til trinløs dobbeltvirkende justering.

Ved hjemkomsten fra Holland fik Jan Petersen mulighed for at teste undervognen på ved et isbaneløb, hvor der blev sat specielle vinter-pigdæk på Citroën C2’eren: - Det har virkelig hjulpet på stabiliteten i raceren. Sammen med en gennemgribende opdatering af motoren har jeg fundet de afgørende brøkdele af sekunder, som jeg har manglet til konkurrenterne i 2012.

Som et nyt tiltag får DM-feltet i Rally Cross mulighed for at præsentere banesporten på løst underlag ved 3 asfaltbane-weekender på FDM Jylllandsringen. Her satser Jan Petersen på at give fuld speed i opvisningsløbene.

- I 2013 ser jeg desuden frem at få indfriet en motorsports-drøm, afslutter Jan Petersen. – Jeg påregner deltagelse i 2 afdelinger af Europamesterskabet i Rally Cross, som afvikles henholdsvis i Sverige (først i juli) samt Tyskland

(sidst i september).

Som første 2013-test deltager JP Racing i en afdeling af det hollandske mesterskab, som køres på Eurocircuit.

2013-sæsonen bliver foreløbig en realitet i samarbejde med: Automester, Elf Oil, Skive Bilsyn, Stoholm Autoservice, Jensen Solfilm, Doktor Skår, Skousen Skive, Tømrerfirmaet Mads Tranders Nielsen, Byens Lakering - Skive samt Multimontage.

Foto Åge Keseler Kirketerp