Linnemann tester nyt
setup på Circuit Jules Tacheny
Den 22. marts driblede Linnemann Motorsport mod det belgiske
motorstadion i Mettet - Circuit Jules Tacheny, for at deltage i en
afdeling af det belgiske mesterskab. Jules Tacheny-banen danner
samtidig rammerne for 2. afdeling af Europamesterskabet i Kristi
Himmelfarts-dagene. Derfor var det næsten oplagt at gribe muligheden
for at testkører, da man i 2015-sæsonen forsøger sig med et nyt
setup.
Foto: Johnny Loix, BE
Ulrik Linnemann håber
at en ny undervogn og mere motorkraft, kan give ham bedre
betingelser på de europæiske rallycrossbaner.
Med hjælp fra en håndfuld gode kammerater, lykkes det Ulrik
Linnemann at få gjort sin Peugeot-racer løbsklar på små 10 dage:
”Jeg
fik karosseriet tilbage fra maleren onsdag og fredagen ugen efter,
stod bilen løbsklar. Det kunne nu godt lyde som en overkommelig
opgave hvis man havde alle dele på lager, og blot kunne plug’n play.
Vi eksperimenterer i øjeblikket med en ny type hjulophæng, som kun
vejer det halve af de gamle, så der forelagde os en masse
tilpasningsarbejde. Med fantastisk opbakning fra en håndfuld loyale
kammerater lykkes det, også selvom jeg selv måtte nøjes med 7 timers
søvn de sidste 3 døgn op til deadline. Vi nåede det hele og vi blev
meget klogere, det er langt det vigtigste. Så kan jeg altid sove til
middag.” fortæller Ulrik Linnemann.
Skivum-genseren lægger heller ikke skjul på sponsorernes indflydelse
– specielt NH Løft, Dathoprint og Sommers Autolakering trådte i
karakter, og gav en hånd med i slutfasen.
Foto: Johnny
Loix
”Lady in Black” - Linnemann Motorsports ‘Limited
Edition’ Peugeot 208.
I forbindelse med åbningen af Mogens Daarbaks nye afdeling i
Vejle den 17. april, offentliggøres det officielle 2015-design.
Linnemann og team har
henover vinteren udviklet på en ny bagbro, med ønsket om at ”flytte”
vægt væk fra den bagerste del af bilen, for at give mere greb på
forhjulene. De forreste hjulophæng er ligeledes modificeret, og her
har man søgt meget inspiration hos de nye R5 rallybiler. Deltagelsen
ved det belgiske løb, havde derfor det enlige formål at teste
styrken på Peugeot 208’erens nye undervognssetup.
”Vores
fokus har udelukkende været på vægtfordeling og traction denne
vinter. Ulrik (Linnemann, red.) har været et flot forbillede i
forhold til at gå forrest igennem hele udviklingen af bilen. Sådan
rent teknisk, så har vi fjernet de gode gamle støddæmpertårne i bag
og monteret en mindre støddæmper i sikkerhedsbøjlen, for at kunne
tage vægt fra bagenden og flytte frem i bilen. Fronten har vi
styrket på bedste vis. Herudover er de forreste hjulophæng ændret
til et såkaldt Pseudo McPherson ophæng. Vi har haft den store
lommeregner fremme, og forsket i at gøre styretøjet uafhængigt af
cambervinklen. På den måde tror vi på at vi har fundet det bedste
kompromis, i forhold til at have konstant greb på banen.”
forklarer mekaniker Kim Lauritsen.
Selve løbet blev dog en blandet fornøjelse for det nordjyske
Rallycross-team. Linnemann startede suverænt ud i første heat med en
sikker 7 sekunders-sejr til nr. 2, EM-konkurrenten Davy V.D. Branden.
Dette gav nogle gode forudsætninger for resten af løbet, men i andet
og tredje heat måtte man udgå pga. en knækket drivaksel.
”Det
må da hvertfald betyde at der er greb nok, hvilket er positivt. Det
er bare lidt af et usædvanligt problem, og ikke noget vi nogensinde
har døjet med før, da det er selve akslen der brækker. Efter alt at
dømme har vi taget vores forholdsregler i forhold til akslernes
længde og bevægelsesfrihed. Reglerne er helt forståeligt sådan, at
hvis man ikke fuldfører 2 heats kan man ikke kvalificere sig til en
evt. finale. Arrangørerne var dog meget forstående for vores
situation, så de tilbød at jeg kunne testkøre så meget jeg ville
efter løbet. Her forsøgte jeg virkelig at knække akslerne igen, men
det kunne ikke lykkes for mig. Det var en god test; bilen er en
fornøjelse at køre på banen, bagbroen virker fint og den er
tilsyneladende også blevet bedre på starten. Så selvom det var hårdt,
så har hele racet op til ikke været forgæves.” kommer det fra
Ulrik Linnemann.
Foto: Jonathan Mees
Den nye bane
passede Ulrik Linnemann rigtig godt, men det var naturligvis en stor
skuffelse for teamet at udeblive fra finalen i kampen om sæsonens
første trofæ.
På
hjemturen er Peugeot 208’eren kommet under tag hos den hollandske
motortuner Bert Zomer, som er manden bag Zomer Motorentechniek. Bert
har udviklet en ny og stærkere type motor til Peugeot’en, som man i
fælleskab skal teste og få det bedste ud af i de kommende uger.
|