Grimt uheld bremsede
Linnemann på Lydden Hill
En grim kolbøtte og en bil i flammer blev enden på 2. afdeling af EM
i Rallycross for Ulrik Linnemann. Det så ellers lovende ud, eftersom
nordjyden scorede 3 heatsejre ud af 4 mulige, men en berøring af en
dækbarriere i høj fart kostede dyrt for himmerlændingen i
semifinalen. Daniel Nielsen imponererede trods små problemer i et
kvalifikationsheat.
Foto:
LinnemannRX.com
Ulrik Linnemann var indblandet i et grimt uheld, hvor også
portugiseren Mario Barbosa i Citroen Saxo var indblandet.
Den sidste weekend i maj blev 2. afdeling af EM i Rallycross
afviklet på den legendariske Lydden Hill-bane i det sydøstlige
England. Lydden Hill har gennem mange år lagt fast beslag på én af
de populære EM og VM runder i Rallycross. Banen har ved siden
begyndelse været testbane for McLaren.
Ulrik Linnemann har siden den portugisiske afdeling i april, testet
en del sammen med teamkammeraten Daniel Nielsen i håbet om at finde
noget mere fart i teamets Peugeot 208’ere, og allerede fra første
brøl viste det danske team saft og kraft i kampen om de dyrebare
tiendedele.
Foto: LinnemannRX.com
Daniel Nielsen finder hele tiden flere tiendedele i sin nybyggede
Peugeot 208 Super 1600.
Linnemann i sin ”Frida”
klarede de 4 kvalifikationsheats som samlet etter efter 3 heatsejre
en enkelt 3. plads, mens rookien Daniel Nielsen i ”Freja” kørte
fightede sig til på en flot, samlet 17 plads på trods af nogle
elektroniske drillerier i det andet heat.
”Jeg begynder at lære bilen bedre at kende jo mere jeg får kørt. Vi
har i løbet af vinteren haft store problemer med at få de
reservedele til bilen som vi har bestilt, og derfor har der ikke
været så meget tid til tests inden sæsonstart. Det hjælper på det
for hver gang jeg sidder i bilen, og jeg er stolt min forbedring på
8 placeringer siden Portugal, som var første gang jeg reelt sad i
bilen. Jeg kan kun glæde mig til næste afdeling i Sverige om 4 uger.”
kommer det fra en tilfreds Daniel Nielsen, som også erkender at han
stadig har meget at lære på dette niveau.
Foto: LinnemannRX.com
”Jeg har stadig meget at lære – men så længe at det bliver bedre end
sidst, så kan ikke tillade mig at være end tilfeds. Det er
once-in-a-life time det her, så jeg knokler videre” siger Daniel
Nielsen om sit Super 1600-eventyr med Linnemann Motorsport.
For Ulrik Linnemanns vedkommende fik en ellers forrygende weekend,
et ryk i nødbremsen da Peugeot 208’eren med nr. 2 i sideruden
rullede rundt på taget på semifinalens andensidste omgang. På den
forrige omgang var portugiseren Mario Barbosa væltet akkurat samme
sted i sin Citroen Saxo, hvilket ikke gjorde Linnemanns fald mindre
dramatisk. Heatet blev nemlig flaget af da ”Frida” stod i meterhøje
flammer efter sammenstødet med den portugisiske Saxo.
”Jeg var så stærk på Lydden Hill, at jeg selv på nedslidte dæk kørte
fra de andre. Derfor er det meget skuffende at ende harmløst på
låget. Jeg havde afviklet mit jokerspor i semifinalen, og lå i bag
en konkurrent, derfor så jeg ikke den dækstabel som (Mario) Barbosa
flyttede ud i sporet på omgangen før hvor han væltede samme sted, og
så rullede jeg uden jordisk chance for at redde skindet. På bare få
sekunder stod bilen i flammer fra motorrummet, så det var meget
ubehageligt. Jeg er okay, men ærgelig over stadig at ligge 2’er
efter en weekend hvor jeg følte at det var min tur. From hero to
zero som man siger. Vi kommer igen i Sverige – så må konkurrenterne
sætte en krog i.” forklarer Ulrik Linnemann efter sit dramatiske
uheld.
Foto:
LinnemannRX.com
Ulrik Linnemann er stadig placeret som samlet 2’er efter den
engelske EM afdeling, med kun 8 point op til førstepladsen. Næste
afdeling køres i Sverige på Höljesbanen, en times kørsel nord for
Torsby, den 1. – 3. juli.
Den samlede top 10
stilling i EM Rallycross 2016 for Super 1600 ser således ud efter to
runder:
Krisztián Szabó, Ungarn
Skoda Fabia 51 p
2.
ULRIK LINNEMANN Peugeot
208 43 p
3.
Janno Ligur, Estland Skoda
Fabia 37 p
4.
Timur Shigabutdinov,
Rusland Renault Twingo 35 p
5.
Mário Barbosa,
Portugal Citroen Saxo 34 p
6.
Ernestas Staponkus,
Lithauen VW Polo 30 p
7.
Artis Baumanis, Letland Renault
Twingo 25 p
8.
Magnus Bergsjøbrenden,
Norge Renault Twingo 18 p
9.
Josef Susta, Tjekkiet Skoda
Fabia 16 p
10.
Christian
Petrakovits, Østrig Skoda Fabia 16 p
Der resterer stadig 4
EM afdelinger i hhv. Sverige, Frankrig, Spanien og Tyskland.
Husk endvidere at du
kan følge både Ulrik Linnemann og Daniel Nielsens kamp om
Europamesterskabet på Facebook - @Linnemann Motorsport
|