Martin Pedersen
lavede comeback i motorsporten og debut i Rallycross.
Sidste forige weekend debuterede den
tidligere rallykører Martin Pedersen i Rallycross i Super 1600
klassen i en Suzuki Swift på Nisseringen ved Næstved til DM 3, og
det blev en godkendt start.
Martin Pedersen havde lyst til nye
udfordringer i motorsport, da det han ville i rally ikke var
økonomisk muligt længere og også alt for tidskrævende.
Martin havde været ude som tilskuer
til et par rallycross løb i 2011, og besluttede sig så at det ville
han prøve. Da ræset i det er meget intenst og rimelig økonomisk
overkommeligt i deltagelse. Og ikke mindst meget publikumsvenligt
Og hvad er Rallycross så??
Rallycross kan forklares kort som
race med potente racerbiler der kører på en racerbane med en løbs
afvikling der minder om gokart og Speedway.
Heatene er forholdsvis korte
med masser af nærkontakt, tidtagning, 3 indledende heats hvor alle
klasser kører blandet og så Finaler hvor de bliver sat i deres
klasse.
Banerne er ikke så store, samme
størrelse som gokart baner, som så giver udsyn over det meste af
banen.
Rallycross banerne er så med
skiftende underlag, asfalt og grus blandet og fordelt over banen.
Bilerne syns mæssigt minder
meget om touring cars og rallybiler.
Debuten i rallycross
Martins Mål til løbet var at vænne
sig til at der lige pludselig var flere konkurrenter på banen ad
gangen og forbedrer sig hele dagen og se hvordan bilen egentlig
kørte i forhold til konkurrenterne.
Martin gik ydmygt til sagen og kørte
den første træning og tidtagning uden problemer og lagde sig omkring
midten af feltet.
Men Martin fandt også ud af at der
blev gået til stålet oppe foran, og manglede en del til de hurtigste.
Så Martin måtte kæmpe videre i de
indledende heat.
Martin holdt klar til heat 1, og
ville af sted og startede sit første heat med tyvstart og straf på 3
sekunder. Så det var oppe af bakke, da alle ligger meget tæt. Men
blev en erfaring rigere.
Selve heatet gik fint og uden den
store dramatik..
Heat 2 fik Martin en nogenlunde start
men blev klemt i starten, men kørte resten af heatet uden problemer
og havde en lille nærkontakt med en konkurrent på sidste omgang som
faldt til Martins fordel.
Heat 3, der fik Martin sin første
heat sejr, han tog starten og førte fra start til mål.
Så ved sammenlægning af heatene
kvalificerede Martin Pedersen sig som nr. 8 til A-Finalen
Men finalen gik ikke så godt, da
Martin på første omgang bremser for sent i svinget ud til langsiden
og ryger bagud. Men fortsætter heatet og kører sikkert i mål på
7plads.
Efter løbet var Martin ganske godt
tilfreds med dagens forløb, da det hele tiden var gået den rigtige
vej.
Han havde ikke forventet at Komme i
A-Finalen i sit første løb eller få én heat sejr i løbet af dagen.
Men der er også fundet punkter som
kan gøre bilen bedre. F.eks. affjedringen er alt får hård og skal
gøres blødere. Bilen er 30kg for tung. Hjul indstilling der kan
ændres. Alt sammen noget som giver fart.
”Det har været mega sjovt det her,
det lige mig. Tror jeg har prøvet det meste i dag. Tyvstart, klemt
under start, heat sejr også endda med i A finalen i første løb. Men
jeg skal træde lidt mere på speederen hvis jeg skal kunne være med.
Men det jo en del af den proces jeg er i gang med”
Så Martin ser allerede frem til næste
løb, som foregår på Ørnedalsbanen oppe ved Frederikshavn som er d.
28 juli.
Og planen er for resten af sæsonen at
deltage i resten af DM afdelingerne for at lære baner og
nærkontakten. Og gøre bilen bedre løb for løb.
Men alt det havde ikke været muligt
uden Martins samarbejdspartnere som hjalp ham i gang igen.
KALUNDBORG AUTO-EL, MBM BILHUS,
JERSLEV AUTOSKADECENTER, SHELL KALUNDBORG, Bruno Hansen Motorsport
Læs mere om Rallycross på:
www.super1600.dk
www.rallycross-info.dk
www.rallycrossdk.com