I
weekenden deltog Martin Pedersen, Kalundborg i Danmarks største
Rallycross arrangement på Ørnedalsbanen nær Sæby i Nordjylland.
Arrangementet startede torsdag og sluttede lørdag, og har deltagelse
af masse klasser inden for offroad racing. Deres køres Rallycross,
Crosskart, Legend cars og folkerace hen over 3 dage.
Siden sidste løb er der blevet lavet en masse forandringer ang.
bilens set up. For bilen skal sættes helt anderledes op i forhold
rally. Så det var spændene om det noget der ville virke og gå i den
rigtige retning.
Om
fredagen startede Rallycross så med at køre, dagen bestod af 1
træning, tidtagning og 1 heat.
Da
der kun er tid til få omganges træning 3-5 omgange kan det blive til.
Så det begrænset hvor meget man når at få kørt sig ind på banen
inden tidtagning, når man aldrig har deltaget på banen før.
Men
træningen blev kørt, og jeg kunne fornemme at jeg var bagud i
omgangs tid. Men der var ikke andet og gøre end og klø på og bare
forbedre sig hele under hele arrangementet.
Tidtagningen var for mig lidt frustrerende, idet jeg bliver sendt ud
lige foran Michael Rolighed. Han var en dagens absolut hurtigste, Og
havde da nær også fået ødelagt Michael Roligheds tidtagning. Da han
hurtigt kom op bag en. Men det gik for begge parter. Men
tidtagningen endte desværre i den kedelige ende i klassen. Men var
tættere på de førende end under træning, så gik fremad.
1.heat, blev kørt i strålende solskin, og forbedrede mig også både
på banen og i forhold til de andre i klassen. Så holdt fyraften som
3 i mit heat og 9 klassen, og så frem til lørdagen.
Men
om natten silede regnen ned, så man startede lige fra nul igen,
angående opsætning. Dæk greb i banen. Sporet man skulle kører i osv.
foto: Lars Hoffmann
Men
kørte ud til 2 heat optimistisk, fik en god start. Banen var meget
glat men ikke umulig. Og kørte i mål som 2 i dette heat, om jeg
forbedrede mig i forhold til konkurrenterne er svært og sige. For
banen tørrede mere og mere op. Så hvert heat kørte stærkere og
stærkere. Men følte da selv at det gik den rigtige vej.
3.
og sidste indledende heat havde det regnet igen, døjede nok med
samme problem som alle andre, greb forbi mål. Men kørte en rolig 2er
hjem i heatet og var klar til en B-finale.
I
B-finalen ville jeg kører min chance selvom de andre havde vist sig
noget hurtigere. Regnen silede ned og under den lange ventetid under
start begynder mine ruder at dugge. Min start bliver dårlig, og da
vi kører om på jordstykket får jeg så meget vand og mudder over
bilen, at jeg intet kan se. Prøver at se de efterfølgende omgange om
det vil forsvinde, men situationen bliver kun værre. Omgang 3 kan
jeg dårligt se svingene så må kører ud fra heatet da der intet
formål var at fortsætte. Og løbet sluttede så der for mit vedkomne.
Lige efter heatet var man lidt skuffet over at slutte på den måde,
men var på den anden side var jeg blevet bedre hele dagen. Er da
også blevet erfaringer rigere om hvordan bilen skal køre. De ting
der var lavet var den rigtige vej. Men der er stadig plads til andre
forbedringer.
Næste løb bliver desværre ikke DM5 på Nysum banen, da det falder
sammen med noget privat.
Så
næste løb bliver DM 6 på Løvel banen ved Viborg id.15-+16.september.
Martin Pedersen