Efter flere års forberedelser har Motorsport Nordjylland (MNJ) nu
taget de afgørende spadestik til udvidelsen af klubbens Rally Cross-baneanlæg.
Herved stiler MNJ endegyldigt mod at få at motorbanen opgraderet og
godkendt til EM-standard.
-
Vi har over 25 års erfaring omkring vejrgudernes lunefulde omgang
med frost og vand i den nedlagte grusgrav, konstaterer chefen for
baneudvidelsen: Kaj Storgaard. - Vi har derfor haft en PLAN B med i
baglommen, såfremt foråret drillede med kulde og/eller utallige
regndråber. Vores RC-arrangement midt i juni 2014 kunne derfor som
nødplan afvikles på den ”gamle” rundbane.
Som noget helt unikt har MNJ valgt et ottetals-layout. Dette sker
med nybygning af en viadukt/tunnel, hvor det nye og gamle baneafsnit
bliver kittet sammen.
-
I al beskedenhed findes der yderst få ottetals-motorbaner på
verdensplan, fortsætter Kaj Storgaard. - Som en sjov sideeffekt
bliver antallet af højre- og venstresving derfor identiske. Samtidig
får vi etableret et spektakulært jump hen over tunnelen, idet farten
hen over bakken bliver højere.
Lige inden påsken 2014 tog MNJ den endelige beslutning om
baneudvidelsen således, at den bliver effektiv fra Mekonomen/Ecoteck
Rally Cross Denmark i forsommeren. Dette arrangement er samtidig
premiere på det nordeuropæiske mesterskab 2014 (NEZ).
-
Den allerstørste udfordring ved baneudvidelsen har naturligvis været
bygningen af viadukten, supplerer MNJ’s formand Finn Knudsen. -
Viadukten åbner op for en ny langside på rundbanen. Tunnelen skulle
derfor helst ikke blive en flaskehals, som spolerede de
konkurrencemæssige udfordringer for deltagerne.
-
Banebredden varierer mellem 10 og 14 m., supplerer Kaj Storgaard. -
Vi er derfor oppe på et spænd hen over viadukten, som nærmer sig
motorvejs-dimensioner. Vi så derfor lidt i kortene, at byggeriet
ville tage lang tid og blive et stort ingeniør-projekt.
MNJ kan imidlertid læne sig op af nyudviklingen inden for
vejbyggeri-branchen, hvor viadukter nu kan bygges i omvendt
tidsrækkefølge.
-
Den 14 m. brede viadukt kommer til at stå på 12 nedborede
betonpiller i hver side af tunnelen, forklarer Finn Knudsen.
Støbning og boring sker i samme arbejdsgang, idet betonen pumpes i
det nyborede hul gennem et rør midt i boret. I toppen af hver pille
støbes der en jernbjælke, hvor viaduktoverliggeren bliver boltet på.
Først til allersidst graver man herefter selve tunnelen ud, når
viaduktloftet er støbt sammen med overliggerne.
-
Den østlige del af den gamle RC-bane bliver sløjfet, oplyser Kaj
Storgaard. – Herved får pitområdet en tiltrængt udvidelse. Samtidig
er vi i fuld gang med etablering af det nye banelegeme, hvorefter
RC-rundbanen vokser fra 870 m. til 1.290 m.
–
MNJ er desuden vært for DM-rallyet: Ecoteck Rally Himmerland i
løbsweekenden: 30.-31. maj 2014, hvilket kan blive generalprøven på
indvielsen af den nye RC-rundbane.
|