Midtjysk smugtræning på hjemmebane inden nordeuropæisk RC-satsning.
Peder T.
Jensen fra Viborg har netop fejret sølvbryllup med banesport på løst
underlag. Midtjyden kender derfor hvert eneste bump og til alle
alternative ideallinjer rundt på de danske Rally Cross (RC) og Folke
Race-motorbaner.
- Jeg startede
op i Folke Race tilbage i 1986, fortsætter Peder T. Jensen. - Dette
gik pænt fornuftigt, idet jeg har to DM-bronzemedaljer i Folke Race
hængende hjemme på præmiehylden. Efterhånden søgte jeg dog nye
udfordringer, og så var det naturligt med et skift til Rally Cross
omkring 1996.
Peder T.
Jensen benytter nu muligheden i 25 års jubilæums-sæsonen til at
prøve kræfter med det nordeuropæiske RC-mesterskab for den tunede 3
liters-klasse: NEZ OPEN. North European Zone (NEZ) omfatter
nationerne: Norge, Sverige, Finland, Island, Rusland, Estland,
Letland, Litauen og Danmark. NEZ-mesterskabet 2012 afvikles hen over
4 løbsweekender fordelt på henholdsvis: Danmark, Norge, Letland og
Litauen.
- Den norske
NEZ-afdeling afvikles på det tidligere EM-stadion: Momarken lidt
uden for Oslo, fortsætter Peder T. Jensen. – Her var jeg oppe for at
smugtræne i både 2010 og 2011. Det bliver derfor kun de to baltiske
finale-baner i juli, der bliver ny konkurrence-udfordring for mig.
Peder T.
Jensen er til daglig montør hos Samson Agro i Viborg, men i fritiden
bliver Volvo 240’eren klargjort til motorsport: - Bort set fra
firehjulstræk er baghjulsskub uovertruffen til rallycross. Det er
virkelig en fed fornemmelse at styre raceren rundt i svingene med en
kontrolleret firehjulsdrift. Derfor er det en stor fordel, at jeg
altid har skruet i Volvo’er til motorsports-brug. Jeg har
naturligvis anskaffet et par reservebiler til at hente stumper fra,
Herudover er det forholdsvis nemt at skaffe reservedele hjem fra
Sverige, hvor Volvo’erne med baghjulsskub er uhyre populære både i
rally og rallycross.
St.
Bededagsløbet fredag d. 4. maj på Løvel Banen er sæsonpremiere i DM-serien
2012, og er samtidig en effektiv mulighed for midtjyden til at teste
NEZ-materiellet. De efterfølgende 2 weekender står således på NEZ-afdelinger
i henholdsvis Nysum og Momarken i Norge.
Peder T.
Jensen har ud over 4 DM-guldmedaljer i Rally Cross også flere
eksemplarer i sølv og bronze: - Man bliver aldrig træt af at give
publikum en god oplevelse, når man samtidig kan være med helt fremme,
hvor gassen brænder og konkurrencen er virkelig tæt. Det gælder om
at holde hovedet koldt uden at tage unødvendige chancer. Meget kan
dog ske, når styrthjelmen først er kommet på hovedet.
Under
motorhjelmen i den vilde og voldsomme Volvo deles fire motorcylindre
om at præstere 325 hestekræfter til baghjulene. Volvo 240’eren er en
meget robust vogn, og er derfor forholdsvis tung.
|