Peder T Jensen, Volvo 242, NEZ
Open
Peder T.
Rallycross team, (Volvo 240) havde besluttet at stille op i al 4
afdelinger i NEZ open. Målsætningen var en forbedring af den samlet
4 plads i 2012. De 4 afdelinger blev kørt på Momarken Bilbane i
Norge, Nysumbanen i Danmark, Sports Komplex Musa i Letland og banen
ved Vilkyciai i Lithauen, alle banerne er meget forskellige,
spændende og udfordrende at køre på.
Løbet i Norge
var en skuffende start på NEZ, Peder T. lavede en middelmådig
tidtagning og havde problemer med at overfører kræfterne til banen,
vejret var svingende og kom i heat hvor der ikke blev kørt stærk nok,
grundet vejret. Det blev til en skuffende placering som nr. 22 ud af
35 og nul point i første afdeling. Med i Norge var også Jens
Mikkelsen, Alfa og Allan Jørgensen, Opel Corsa begge kørte i NEZ
2000.
Anden afdeling
blev kørt på Nysumbanen, med hjemmebanefordel. Inden løbet blev der
ændret på opsætningen af bagtøjet, for at få bedre greb i banen.
Peder T. lavede en god tidtagning og kørte generelt super godt hele
dagen, var i de hurtige heat, hvor det er sjovt at køre.
Til finalen
var Peder T. tredje vælger efter Ola Frøshaug, Volvo S 40 og Morten
Schnack, Volvo 240. Peder T. lavede en god start og kom ud som
toére efter Ola Frøshaug, der blev satset på en sikker anden plads.
På sjette omgang trak Ola ind til siden med en defekt kardang, Peder
T. førte herefter finalen og blev sikker vindere, tæt forfulgt af
Morten Schnack, Volvo 24o og Frederik Salsten, Subaru. Det blev til
20 gode point på kontoen og med to danskere og en svensker på
skamlen.
Der var nu en
løbs fri weekend til at pakke og servicere bilerne, inden kursen
blev sat mod øst til Musa, Letland, sammen med Bøje Petersen, Opel
Manta, som deltog i NEZ 2000. Vi drog fra Danmark onsdag den 10 juli
og ankom til banen fredag den 12 juli, vi blev budt velkommen af
banens arrangør, som viste os på plads i pitten. Vi fik stillet
vores grej op og der blev hygget med en tur banen rundt, og tidlig
aftensmad og hygget.
Lørdag skulle
vi igennem licens- og teknisk kontrol, dette var der ingen problemer
i. Træning, tidtagning og første heat blev udsat p.g.a. kraftigt
regnvejr, men de valgte at gennemføre al folkerace løbet i et hug,
og håbede på at vejret blev bedre til rallycross. Det første heat
blev kørt ca kl. 19.00. Det gik godt for Peder T., selvom det var en
speciel bane med to ”blinde” hop med knæk på toppen. Bøje Petersen
lavede et godt første heat, desværre åndede motoren kraftigt efter
heatet, men da der ingen mislyde var, besluttede Bøje sig for at
fortsætte. Selv om det havde regnet kraftigt med torden og lyn,
tørrede banen hurtigt op og endte med at støve lidt til de sidste
heat.
Søndag blev en
god dag for begge kører, i takt med at de lærte at køre på banen,
blev der også givet mere gas og der blev mere fart i banen. Både
Peder T og Bøje Petersen kørte gode tider i klasserne. Peder T. kom
i finalen og kørte fornuftigt og blev nr 3, Ola Frøshaug, N, 1 og
Frederik Salsten, S, 2. Bøje Petersen kørte også en god finale, hvor
han blev 4 og motoren kunne ikke mere.
Vi fik kontakt
med Domas Vercinskas, Lithauen, som var så flink at undersøge om han
kunne skaffe en motor til mantaen. Dette lykkedes om mandagen, så vi
drog til Domas`s hjemby i Lithauen. Vi havde fået lov til at låne
hans værksted, som lå i forbindelse med faderens savværk. De var
meget hjælpsomme med at skaffe reservedele til mantaen, vi fik lov
til at campere på deres p,plads mens ”drengene” skiftede motor.
Tirsdag eftermiddag var den nye standard motor lagt i og
prøve-testet, den lød godt. En meget stor tak til Domas Vercinskas
og familie for hjælpen.
Vi drog videre
onsdag den 18 juli, vi tjekkede lige to dejlige campingpladser ud,
vi ankom til Vilkyciai fredag den 20 juli ved middags tid. Lørdag
blev bilerne kontrolleret til den store guldmedalje og fundet i
orden. Søndag kom og der blev igen kørt stærkt, volvoen var trukket
helt ud i højt gear. Peder T. kørte stærkt hele dagen og tingene
flaskede sig, han var anden vælger til finalen, som var meget tæt og
intens i starten og det blev til en tredje plads, med Ola
Frøshaug,Volvo S40,N, som vinder og Frederik Salsten, Subaru, S, på
andenpladsen.
Det gik rigtig
godt for Bøje og Mantaen i de indledende heat, dog blev der
overvandet til finalen, hvor han fik sort skærm og der var en del
tumult, det blev til en plads sidst i finalen.
Ola Frøshaug,
Volvo s40, N blev NEZ vindere, Frederik Salsten, Subaru, S blev 2 og
Peder T. Jensen, Volvo 240, DK blev 3.
Vi har mange
gode oplevelser på vores tur øst og nordpå, løbene var
velorganiseret, vejret fint.
Peder T.
Jensen og Inge Henneberg
Bøje og Ellen
Pedersen
Og vi siger
tak til vores trofaste danske fan, der var med på turen øst på:
Børge Vinkler og Birte Donslund.
|