Claus Østedgaard
1)
279B-1.2 Vægt: 0-1400cc : homologeret vægt
1400-1600 cc : 1000 kg inklusiv fører og
udrustningsvægt grænsen
kan ændres ved sæsonafslutning hvis der er
konkurrence ulighed mellem
forskellige biltyper
2)
279B-1.5 Hjul og dæk Kun en type dæk tillades.Type Yokohama A0 48
Kun dæk mærket af importør må benyttes. Antal og størrelse frie op
til 15 t
Fri opskæring Dæk leverandør skal sikres adgang til banerne på samme
vilkår som hidtil
3)
279B-2.4 Til punktet tilføjes dog tillades tekst uden baggrund på
side og bagrude
4) 279B-2.16 Der kan tillades at montere kofangere fra
tilsvarende model i
andre udstyrsversioner
5)
Der
ønskes en ændring således at der kan benyttes homologerede
sikkerhedstanke der
kan bruges op til 5 år efter udløb af godkendelsesdato
(begrundelse:
det må være bedre at køre rundt med en lille sikkerhedstank der er
udløbet på dato i stedet for at køre med en fuld originaltank)
Esben Staudt:
Ændringsforslag til reglementet for rallycross 2012.
Træning og warm-up afvikles klassevis. Startende med det højeste nr.
i klassen og sluttende med det laveste.
Deltagerne får tildelt startnummer i forhold til sidste års
placering. Altså nr. 1 får 101, nr. 2 får 102 osv.
·
Der skal være 2 træningssessions, som afvikles således at alle
kørere får 3 omgange i hver session.
·
Tidtagning fortages klassevis og rækkefølgen er startende med det
højeste startnummer i klassen og sluttende med det laveste.
·
Er en deltager ikke fremme ved start inden næste klasse påbegynder
tidtagning, udelukkes vedkommende fra tidtagningen, og får tildelt
dårligste tid i klassen + 10 sec.
·
Indledende heat køres klassevis
·
Fordel ved at afvikle klassevis:
Heat runderne vil starte med grp.N, super 1600, super 2000,
supernational og supercars.
Derfor vil der hurtigt komme næste heatrunde som opslag, da ny
heatinddeling kan laves umilddelbart efter klassen har kørt.
Eksempel: grp.N har 14 biler til start i indledende heatrunde. Heat
1 består af 4 biler, heat 2 af 5 biler og heat 3 af 5 biler.
Super 1600: har 12 biler til start i indledende heatrunde, 1 heat
består af 4 biler, 2 heat af 4 og 3 heat af 4 biler.
Super 2000: har 25 biler til start i indledende runde, de kører 5
biler i hvert heat, altså 5 heat.
Supernational: har 6 biler til start i indledende heatrunde, de
kører 2 heat med 3 biler i hver.
Supercars: har 4 biler til start i indledende runde, der køres i 1
heat.
Det vil sige i dette eksempel køres der 14 heat i første heatrunde.
Fordelen er så at når de 3 første heat er kørt, kan man allerede
inddele til 2 heatrunde for grp. N. dermed får køreren så god tid
til at udbedre evt. skader. Fordi han nu ved hvilket heat han skal
køre i, i heat runde 2.
Det samme gælder for super 1600, super 2000 osv.
I
takt med at nogle framelder for resten af dagen ændres heatene,
således at hvor det er muligt skal der køre 5 deltagere i heatene.
Denne metode gør også at pointsystemet vil fungere optimalt, således
at det ikke gør så meget at få et dårligt heat. Det vil være
betydeligt nemmere at få et godt resultat i efterfølgende heat, da
det kun er ens egen klasse man kører imod, og ikke hele feltet.
Eksempel: 12 biler til start. Bedste tid får 1 point, 2 bedste 2
point, 3 bedste 3 point osv.
En bil udgår, får 80 point og skal starte i første heat blandt de
dårligste tider, men der er bedre chancer for at køre en god tid
hjem nu, end hvis man skal køre med hele feltet. Således at man kan
køre 2 gode heat.
·
Der afvikles max. 4 finaler ved 20 kvalificerede kørere. De 5 bedste
kører, som har det mindste antal point efter de indledende heats,
går direkte videre til A-finalen, de næstbedste fra 6 – 10 pladsen
går videre til B-finalen, 11 – 14 pladsen går til C-finalen, og de
sidste fra 15 til 20 pladsen går til D-finalen. Vinder af D-finalen
og nr. 2 går videre til C-finalen, og vinder af C-finalen går videre
til B-finalen, og vinder af B-finalen går videre til A-finalen, og
tager sidste ledige plads på start gridden. En deltager skal have
gennemført min. 2 heat for at kvalificere sig til en finale.
·
Startlinjen for finalerne vil bestå af 6 biler på 3 rækker med 2
biler i hver række (2-2-2)
·
Den bedst placerede må vælge startplacering først, derefter
næstbedst osv.
·
Hvis der er min. 25 kvalificerede kører i en klasse køres der A,B, C
og D-finaler.
·
Hvis der er min 16 kvalificerede kørere, vil der være A, B og
C-finaler.
·
Hvis der er min. 9 og ikke flere end 13 kvalificerede kørere i en
klasse køres der B og A-finaler.
·
Hvis der er mindre end 9 kvalificerede kører, køres der kun
A-finale.
·
Resultatet af A-finalen afgør de første 6 placeringer i konkurrencen.
Efterfølgende placeringer i konkurrencen afgøres i B –C og D
finalerne. Ellers efter placeringen efter indledende runder.
Fordelen ved finaleopstillingen er, at når de holder forskudt 2-2-2
giver bedre plads. Vi ved jo det er op til første sving der ofte
giver problemer.
Ved mange kvalificerede biler giver det dog en ekstra finale, men
kunne vi så tro på at fremtidige arrangementer skal være 2 dages løb,
med en fast og ens tidsplan, vil det vel ikke være noget problem
tidsmæssigt.