Den tyske afdeling af
dette års FIA WRX (World Rallycross Championship) blev i år kørt
d.20+21.september, på den historiske Estering, som gennem flere
årtier har været en populær bane for danske RC fans og lagt bane til
underholdende EM afdelinger i Rallycross.
Inden afrejse til Estering, besatte det nordjyske EM-håb, Ulrik
Linnemann, en tredjeplads i det samlede klassement i SUPER1600
klassen. Med udsigt til at kunne øge forspringet til 4. pladsen og
samtidig med muligheden for at lukke hullet op til sølv eller
guldmedaljerne, var alt andet en topplacering uinteressant. Det
lykkedes den nordjyske ”underdog” at slutte lørdagens to heat på
førstepladsen:
”Det kunne ikke være
ret meget bedre. Med en etter og en toer, er jeg samlet nr. 1. Bilen
kører tæt på perfekt og jeg føler mig godt tilpas ude på banen, hvor
jeg har fundet en god plan at køre efter og det ser jo ud til at
virke fint.” konkluderer Linnemann efter lørdagens race. En
løbsweekend i internationalt regi forløber med 4 heats og 2 finaler,
hvoraf de 2 første heats køres lørdag.
Foto: rallycross-info.dk
Med placeringerne
1/2/5/8 i de indledende heats kunne Ulrik sætte 15 point for en
samlet andenplads ind på EM-kontoen. I semifinalen startede
Linnemann fra pole, men en smal udskridning i et sving kostede nogle
tiendedele af et sekund, hvilket var nok til at man kun lige sneg
sig med til finalen. ”Jeg fik en dårlig start og kom lidt bag i køen
da vi kom op til første sving - som er ret tricky på Estering. Med
en indikation over samtaleanlægget fra min spotter om at ”fyre”,
pressede jeg måske citronen for hårdt. Jeg skred lidt ud af sporet
på en af de sidste omgange, hvilket kostede dyrt og jeg blev kun
treer.” kommer der fra Linnemann.
Tredjepladsen i
semifinalen betød at den ambitiøse nordjyde kunne skrive yderligere
4 point på kontoen, men måtte helt ned i bagerste startrække, og med
hans nærmeste konkurrenter i samme finale, var der lagt op til race
på højt plan. Ulrik formåede at kører sig op på tredjepladsen i
finalen, med kun 1 tiendedel af et sekund til andenpladsen og 1
sekund til førstepladsen. Med tredjepladsen inkasserede nordjyden 4
point mere til kontoen, og samlet 23 point ud af 30 mulige. Løbet
blev vundet af letten, Janis Baumanis, som derved rykkede forbi
Linnemann på 3. pladsen i mesterskabet. I weekenden 27. og 28.
september køres årets sidste afdeling på Franciacorta-banen ved
Brescia i Norditalien.
”Janis kørte konstant
hele weekenden i hans fabrikstøttede Renault Twingo, og vores
svipser i semifinalen endte med at koste os dyrt, rigtig dyrt. Der
køres ufatteligt tæt i EM og kørefejl straffes prompte, og det
kommer efter snart 6 år ikke bag på mig mere. Nu skal vi hjem og
lade batterierne op, og så er vi klar til at gøre vores bedste i
Italien. Jeg VIL på podiet – det er vigtigt for mig og knejterne.”
afslutter Ulrik Linnemann.
Foto: Linnemann Motorsport
Ulrik Linnemann er den
eneste rallycrosskører der har deltaget i alle afviklede EM løb i
2014. Han har været repræsenteret i hovedparten af finalerne, og
været på podiet hele tre gange i den forløbne sæson. Dette er udført
for et yderst sparsomt budget, set i forhold til konkurrenterne og
deres udviklingsteams.
”Vi er
selvfølgelig altid stolte når vi repræsentere Danmark i Europa. Det
er et privilegium at være med i så velfungerende og ambitiøst et
team, og at vi kan konkurrerere med Skoda og Renault for 30 % af
deres budget er et skulderklap. Vi er ene frivillige, og jeg tror på
at det er en kombination af talent og passion der gør at vi kan
præstere som vi gør.” kommer det fra teamleder Jørgen Linnemann, som
også kigger tilbage på en sæson som har været hård ved teamet.
foto: Rallycross-info.dk
”Vi satsede på to mesterskaber, hvilket lidt naivt bød på 9
løbsweekender i træk. Det tog hårdt på kræfterne og pengepungen,
hvilket har gjort os ekstra sårbare efterfølgende. Et fuldstændig
unødvendigt sammenstød ved en DM afdeling på Ørnedalsbanen, samt et
motorhavari i Sverige der gav 0 EM point, har været yderst
medvirkende til at vi nu ”kun” kæmper med om de sekundære
placeringer. Vi har gennem sæsonen udviklet på vores Peugeot 208, og
har allerede planer for hvilket forbedringer der skal foretages over
vinteren.
Men nu glæder vi os til finaleløbet på den nye bane i Italien, og
derefter ligger vi 2014 på hylden. Hvis så vi får de økonomiske
rammer på plads for 2015, så er planen at vi skal teste mere sammen
med vores undervognsleverandør og så satser vi kun på de 7 EM-løb
der foreligger i kalenderen for næste år.” fortæller en håbefuld
teamleder og far til Ulrik.
|