banner1


24. september 2014

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

 

     

Den tyske afdeling af dette års FIA WRX (World Rallycross Championship) blev i år kørt d.20+21.september, på den historiske Estering, som gennem flere årtier har været en populær bane for danske RC fans og lagt bane til underholdende EM afdelinger i Rallycross.

Inden afrejse til Estering, besatte det nordjyske EM-håb, Ulrik Linnemann, en tredjeplads i det samlede klassement i SUPER1600 klassen. Med udsigt til at kunne øge forspringet til 4. pladsen og samtidig med muligheden for at lukke hullet op til sølv eller guldmedaljerne, var alt andet en topplacering uinteressant. Det lykkedes den nordjyske ”underdog” at slutte lørdagens to heat på førstepladsen:

”Det kunne ikke være ret meget bedre. Med en etter og en toer, er jeg samlet nr. 1. Bilen kører tæt på perfekt og jeg føler mig godt tilpas ude på banen, hvor jeg har fundet en god plan at køre efter og det ser jo ud til at virke fint.” konkluderer Linnemann efter lørdagens race. En løbsweekend i internationalt regi forløber med 4 heats og 2 finaler, hvoraf de 2 første heats køres lørdag.

 














































Foto: rallycross-info.dk

Med placeringerne 1/2/5/8 i de indledende heats kunne Ulrik sætte 15 point for en samlet andenplads ind på EM-kontoen. I semifinalen startede Linnemann fra pole, men en smal udskridning i et sving kostede nogle tiendedele af et sekund, hvilket var nok til at man kun lige sneg sig med til finalen. ”Jeg fik en dårlig start og kom lidt bag i køen da vi kom op til første sving - som er ret tricky på Estering. Med en indikation over samtaleanlægget fra min spotter om at ”fyre”, pressede jeg måske citronen for hårdt. Jeg skred lidt ud af sporet på en af de sidste omgange, hvilket kostede dyrt og jeg blev kun treer.” kommer der fra Linnemann.  

 

Tredjepladsen i semifinalen betød at den ambitiøse nordjyde kunne skrive yderligere 4 point på kontoen, men måtte helt ned i bagerste startrække, og med hans nærmeste konkurrenter i samme finale, var der lagt op til race på højt plan. Ulrik formåede at kører sig op på tredjepladsen i finalen, med kun 1 tiendedel af et sekund til andenpladsen og 1 sekund til førstepladsen. Med tredjepladsen inkasserede nordjyden 4 point mere til kontoen, og samlet 23 point ud af 30 mulige. Løbet blev vundet af letten, Janis Baumanis, som derved rykkede forbi Linnemann på 3. pladsen i mesterskabet. I weekenden 27. og 28. september køres årets sidste afdeling på Franciacorta-banen ved Brescia i Norditalien.

 

”Janis kørte konstant hele weekenden i hans fabrikstøttede Renault Twingo, og vores svipser i semifinalen endte med at koste os dyrt, rigtig dyrt. Der køres ufatteligt tæt i EM og kørefejl straffes prompte, og det kommer efter snart 6 år ikke bag på mig mere. Nu skal vi hjem og lade batterierne op, og så er vi klar til at gøre vores bedste i Italien. Jeg VIL på podiet – det er vigtigt for mig og knejterne.” afslutter Ulrik Linnemann.

  


Foto: Linnemann Motorsport

Ulrik Linnemann er den eneste rallycrosskører der har deltaget i alle afviklede EM løb i 2014. Han har været repræsenteret i hovedparten af finalerne, og været på podiet hele tre gange i den forløbne sæson. Dette er udført for et yderst sparsomt budget, set i forhold til konkurrenterne og deres udviklingsteams.
”Vi er selvfølgelig altid stolte når vi repræsentere Danmark i Europa. Det er et privilegium at være med i så velfungerende og ambitiøst et team, og at vi kan konkurrerere med Skoda og Renault for 30 % af deres budget er et skulderklap. Vi er ene frivillige, og jeg tror på at det er en kombination af talent og passion der gør at vi kan præstere som vi gør.” kommer det fra teamleder Jørgen Linnemann, som også kigger tilbage på en sæson som har været hård ved teamet.
































foto: Rallycross-info.dk


”Vi satsede på to mesterskaber, hvilket lidt naivt bød på 9 løbsweekender i træk. Det tog hårdt på kræfterne og pengepungen, hvilket har gjort os ekstra sårbare efterfølgende. Et fuldstændig unødvendigt sammenstød ved en DM afdeling på Ørnedalsbanen, samt et motorhavari i Sverige der gav 0 EM point, har været yderst medvirkende til at vi nu ”kun” kæmper med om de sekundære placeringer. Vi har gennem sæsonen udviklet på vores Peugeot 208, og har allerede planer for hvilket forbedringer der skal foretages over vinteren.
Men nu glæder vi os til finaleløbet på den nye bane i Italien, og derefter ligger vi 2014 på hylden. Hvis så vi får de økonomiske rammer på plads for 2015, så er planen at vi skal teste mere sammen med vores undervognsleverandør og så satser vi kun på de 7 EM-løb der foreligger i kalenderen for næste år.” fortæller en håbefuld teamleder og far til Ulrik.