Ring Djursland genåbnet som rallycrossbane
Viceeuropamesteren Morten Jespersen
var hurtigste mand, men samtidig uheldig
Efter 26 års pause vendte
rallycrosssporten atter tilbage til Ring Djursland, hvor klassens
danske vugge stod for tre årtier siden. Igennem den seneste måneds
tid har den gamle racerbane ved Tirstrup gennemgået en mindre
forvandling, hvor det hidtidige 1,8 km lange asfaltbaneforløb er
blevet suppleret med tre banestykker med knuste asfaltstykker, så
det har været muligt at skabe en 1,1 km lang rallycrossbane, hvor
forløbet veksler mellem asfalt og løst underlag.
Da rallyfeberen var på sit
højeste i slutningen af halvfjerdserne og starten af firserne,
dannede Ring Djursland rammen om to afdelinger af Europamesterskabet
i rallycross, og det er også den langsigtede ambition med det nye
tiltag. Søndagens Sparekassen Kronjyllands Sommerløb talte som årets
sjette afdeling af Danmarksmesterskabet i rallycross, og her var
sidste års viceeuropamester Morten Jespersen, Frejlev, det mest
prominente navn på deltagerlisten. Han lå da også til at vinde
finalen i division 1, da han pludselig måtte rulle ind til siden og
give førstepladsen og sejren til en også velkørende Jacob Theil
Hansen, Slagelse.
”Vi havde fået løst det
elektronikproblem, som havde drillet os tidligere på dagen, og bilen
kørte, som den skulle, og jeg syntes endda, at jeg passede på for at
skåne bilen, men da jeg kom igennem svinget for enden af trapperne,
var der intet olietryk på bilen. Det er bare remmen til oliepumpen,
som er sprunget, men det var slut,” fortæller Morten Jespersen, der
i de seneste to år har turneret Europa tyndt og oplevet mange
forskellige rallycrossbaner.
”Banen som sådan er en god bane,
men her i finalen var den blevet utrolig hullet,” fortæller han.
”Man skulle passe meget på. Det var lige farligt nok for bilerne,
men banen var meget god i de to første heats.”
Repremieren i rallycross havde
alle de elementer, som kendetegner denne motorsportsdisciplin. Der
var både de tætte opløb og så de situationer, hvor der pludselig
blev langt mellem konkurrenterne, når den ene modstander blændede
sine forfølgere med støv, jord og knust asfalt. De obligatoriske
rulleture kunne publikum naturligvis også opleve. Allerede i dagens
fjerde heat var det Morten S. Kristensen, Bjerringbro, som fik den
tvivlsomme ære som den første at slå en kolbøtte med en totalskadet
bil til følge, mens Claus Christensen, Langå, også havnede med
hjulene i vejret. Her var skaden dog ikke større, end at han senere
kunne kvalificere sig til B-finalen.
Sparekassen Kronjyllands
Sommerland havde også tiltrukket flere af de navne, som for snart 30
år siden kørte på banen. Carl Erik Kristensen, Hobro, som blev
Danmarksmester her i 1980 foretog således den officielle indvielse
af banen, mens Flemming D. Olsen, Roskilde, som tog mesterskabet
året efter, var tilbage bag rattet som deltager i søndagens løb.
”Den nye bane er
meget bedre at køre på, for den gamle var meget hullet. Denne her er
rigtig fin og rigtig sjov at køre på, så det er ikke sidste gang, at
jeg kører på den. Men jeg skal bare have en lidt hurtigere bil næste
gang,” sagde Flemming D. Olsen, som kun nåede til B-finalen i sin
klasse.
MORTEN ALSTRUP |