banner1


26. August 2007

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

 

Ring Djursland

 

Ring Djursland genåbnet som rallycrossbane

Viceeuropamesteren Morten Jespersen var hurtigste mand, men samtidig uheldig

Efter 26 års pause vendte rallycrosssporten atter tilbage til Ring Djursland, hvor klassens danske vugge stod for tre årtier siden. Igennem den seneste måneds tid har den gamle racerbane ved Tirstrup gennemgået en mindre forvandling, hvor det hidtidige 1,8 km lange asfaltbaneforløb er blevet suppleret med tre banestykker med knuste asfaltstykker, så det har været muligt at skabe en 1,1 km lang rallycrossbane, hvor forløbet veksler mellem asfalt og løst underlag.

Da rallyfeberen var på sit højeste i slutningen af halvfjerdserne og starten af firserne, dannede Ring Djursland rammen om to afdelinger af Europamesterskabet i rallycross, og det er også den langsigtede ambition med det nye tiltag. Søndagens Sparekassen Kronjyllands Sommerløb talte som årets sjette afdeling af Danmarksmesterskabet i rallycross, og her var sidste års viceeuropamester Morten Jespersen, Frejlev, det mest prominente navn på deltagerlisten. Han lå da også til at vinde finalen i division 1, da han pludselig måtte rulle ind til siden og give førstepladsen og sejren til en også velkørende Jacob Theil Hansen, Slagelse.

”Vi havde fået løst det elektronikproblem, som havde drillet os tidligere på dagen, og bilen kørte, som den skulle, og jeg syntes endda, at jeg passede på for at skåne bilen, men da jeg kom igennem svinget for enden af trapperne, var der intet olietryk på bilen. Det er bare remmen til oliepumpen, som er sprunget, men det var slut,” fortæller Morten Jespersen, der i de seneste to år har turneret Europa tyndt og oplevet mange forskellige rallycrossbaner.

”Banen som sådan er en god bane, men her i finalen var den blevet utrolig hullet,” fortæller han. ”Man skulle passe meget på. Det var lige farligt nok for bilerne, men banen var meget god i de to første heats.”

Repremieren i rallycross havde alle de elementer, som kendetegner denne motorsportsdisciplin. Der var både de tætte opløb og så de situationer, hvor der pludselig blev langt mellem konkurrenterne, når den ene modstander blændede sine forfølgere med støv, jord og knust asfalt. De obligatoriske rulleture kunne publikum naturligvis også opleve. Allerede i dagens fjerde heat var det Morten S. Kristensen, Bjerringbro, som fik den tvivlsomme ære som den første at slå en kolbøtte med en totalskadet bil til følge, mens Claus Christensen, Langå, også havnede med hjulene i vejret. Her var skaden dog ikke større, end at han senere kunne kvalificere sig til B-finalen.

Sparekassen Kronjyllands Sommerland havde også tiltrukket flere af de navne, som for snart 30 år siden kørte på banen. Carl Erik Kristensen, Hobro, som blev Danmarksmester her i 1980 foretog således den officielle indvielse af banen, mens Flemming D. Olsen, Roskilde, som tog mesterskabet året efter, var tilbage bag rattet som deltager i søndagens løb.

”Den nye bane er meget bedre at køre på, for den gamle var meget hullet. Denne her er rigtig fin og rigtig sjov at køre på, så det er ikke sidste gang, at jeg kører på den. Men jeg skal bare have en lidt hurtigere bil næste gang,” sagde Flemming D. Olsen, som kun nåede til B-finalen i sin klasse.

MORTEN ALSTRUP