Referat fra Årsmøde i RCD d.31 oktober 2009, Kolding
Ca. 60 medlemmer deltog.
Jørgen Ring (JRA) uddelte pokaler til de kører der skulle modtage
pokal for NEZ mesterskabet.
ad.1. Formand Egon Jakobsen (EJ) bød velkommen, og syntes det havde
været en god sæson.
ad.2. Jakob Teil Hansen (JTH) blev foreslået fra RCD´s bestyrelse,
som ordstyrer og modtog valget.
Heidi Jensen (HJ) blev valgt som referent.
JTH informerede, ifgl. vedtægterne skal ændringer i RCD være
vedtaget inden 1/10, men eftersom mødet er var d.31/10, blev vi enig
om, at indkaldelsen var gyldig, så evt. beslutninger træder i kraft
i år 2010.
ad.3. Bestyrelsen synes vi har haft et godt sportsligt år, med
mange kører til start.
Ang. TV-reklame og dækning fra løbene, ville RCD kun sige ja til
tilbud, hvis der var fuld opbakning fra alle kører. Der vil så blive
en mer betaling på det, til anslået 1000kr pr kører.
Anmeldelses gebyret til løb i år 2010, vil også stige. Det skulle
gøre betalingen mere ens, så vi slipper for div. miljø gebyrer rundt
om på banerne. Her blev også givet en anslået pris på 1000kr pr løb,
det er dog ikke fastlagt endnu.
ad.4.Kai Frederiksen (KF) informerer, i Teknik og miljø udvalget (TMU)
har man indgået et samarbejde med Norge og Sverige, om et
supernationalt reglement for år 2010, der tillader E85 brændstof,
dog skal bilerne være mærket, med et grønt E85 mærke på begge
sideruder. Køreren er desuden selv forpligtet til, at informerer
løbsarrangøren om man kører på E85, da det kræver en anden
pulverslukker, derudover skal man selvfølgelig, også selv medbringe
en pulverslukker, model 233, skulle kunne slukke E85 brændstof.
Man tillader også nye biler der bygges, efter superationalt
reglement, der er fra årg 1990 eller senere, og er typegodkendt, må
kører med frit motorfabrikat.
I Division 1-1A-2 fjernes den nuværende nationale regel ang. dæk, så
man nu kun må køre på EM mønster (støbte dæk)
JRA informerer om, i DIF mesterskab skal man køre med HANS (head and
neck support), i Supernational er det frit.
Reaktionerne på dette var mange:
Kurt Nielsen (KN) formand FSAS, mener det vil være meget dyrt for
klubberne, men en brandbil til slukning af E85 brændstof, han havde
et tilbud på 25.000kr.
Peter Lindgaard (PL) nævner de frivillige brandmænd, de er billige
at få, og har udstyr til E85 slukning.
Ove Thomsen (OT) formand Ring Djursland, på djursland bruger de, de
frivillige brandmænd, og giver ikke mange penge.
Kim Dall (KD) omdeler en artikel fra Sverig ang. brandsikkerhed. Man
bør have en mand på hver flagpost, der er iført brandhæmmende tøj.
KD og JTH stiller sig også uforstående over for, at TMU selv laver
ændringer i vores reglement, når ændringerne skal godkendes på
årsmødet af kørerne, og ser heller ingen grund til vi altid skal
følge Norge og Sverige.
KF og JRA svarer til dette, de gerne vil forsøge, at lave det
anderledes og de specielle regler vi har for klasse 1 og 2 kan
fortsætte, men de ingen feedback får fra kørerrep.og derfor ikke ved
hvilken retning kørerne ønsker.
Mange kører ytrede mening, især om den nye regel med frit
motorfabrikat, som vi nu lige er sluppet af med, men nu får vi igen
bastard biler med på banen.
Samt dæk reglementet for div.1-1A-2 hvem skal styre det og mærke
dækkene.
Kaj Storgaard (KS) Formand MNJ, kalenderen for 2010 er nu lavet: 7
DM løb samt 1 NEZ løb.
Løvelbanen er kommet med igen, de har udvidet og lagt asfalt på
banen.
Klubberne arbejder på et samlet tilbud omkring TV dækning, MNJ havde
givet 50.000kr for Race Medias sidste produktion.
Ønske om RCD finder en pressechef til annoncering/reklamering af
alle rallycross løb, så der bliver en rød tråd, og klubberne
fritages fra dette job.
Fælles speaker til alle løb, Åge Sørensen fra midtjylland, har givet
tilsagn om, han var intresseret, ville evt også gerne hjælpe til med
reportager i Autosport.
Reaktioner:
KD efterlyser løb på Estering
JRA de tyske kører ønsker ikke samarbejde med DK, da vi ikke har
nogle Div. 1 kører
Jan Villadsen (JV) oplyser det er, det tyske motorsports forbund der
ikke ønsker samarbejde.
OT spørger om Annemarie Lindgaard ikke vil fortsætte som skribent
til Autosport, da hun klarer det godt.
PL mener godt hun vil fortsætte, der kan evt. indgåes et samarbejde,
så deadline kan overholdes.
EJ mener Dasu bladredaktør er asfalt favorit, da vores artikler tit
bliver redigeret og vi kun har 2 sider i bladet.
KN foreslå vi køber plads i Autosport
KS mener kasserene i klubberne kan opgøre hvormange % offroad, kører
der er i Dasu regi, iforhold til asfalt kører, og ad denne vej ligge
pres på Autosport.
Flere spurgte på reglementet iforhold til deltagelse i finaler, hvor
man udgår efter nogle omgange, hvem får hvilke point.
I propositionerne står der: Køreren der ikke starter, betragtes som
værende udgået på 1.omgang, og før evt.andre udgået deltagere. Altså
får den, der kører længst flest point.
JRA opfordrer kørerne til, kontroller resultatlisten inden for
protest tiden, ligesom KF opfordrer til, vi læser det tekniske
reglementet, der er tilgængeligt fra d.15/2-10.
HJ ønsker kopieret lister til alle løb gennem dagen, så man ikke
skal stå i kø, samtidig med man bliver kaldt ned, for at kører.
ad.5. De nyvalgte kørerep.
klasse 5 Claus Østedgaard
klasse 1 + 1A Jan Villadsen
klasse 2 + 3 Thomas Thomsen
klasse 4 Bruno Hansen
ad.6.Stemmetællere til forslagene: Anders Lundgaard, Jan Væsel,
Kurt Nielsen
Fra flere sider blev det foreslået, at kun kørerne i de respektive
klasse, skulle stemme om ændringerne til klassen, men ifølge RCD´s
vedtægter, er alle der er personligt tilstede stemme berettiget.
Det punkt vil flere gerne have ændret, så andre kører, end de der
kører i klassen, ikke kan ændre noget for dem.
Søren Julle foreslog alle klasse 1 biler opdateres til klasse 1A,
forslaget nedstemt, det vil blive meget dyrt med
sikkerhedsforanstaltningerne.
Kim Dall
A. forslag om vægt, så alle klasse 1-2 biler skal kører med FIA vægt
grænser
vægt for FIA incl. fører
div 1A 1000kg
div 2 1080kg
nuværende vægt incl. fører for kl.1 810kg
Mange mente,det er formeget vægt, at tilføre nogle af bilerne.
KD påpeger, de nye biler vejer mere og mener derfor det er
uforsvarligt, at skærer meget vægt ud af dem.
KF i 2009 har der været 9 stk div.A biler til start og 12 stk kl. 1
biler
JRA banesportsudvalget foreslår også vægtforøgelse, så alle deltager
under samme vægt vilkår.
Forslaget nedstemt
B. nedstemt
C. trukket tilbage
D. forslag om intercom tilladt.
Forslag vedtaget
E. nedstemt
F. nedstemt Race media, har ønsket heatene afviklet klassevis, for
lettere forståelse for publikum. KS info det vil give ca. 6 heat
mere pr.runde
G. kun 2 tællende tider til finalen
Forslaget vedtaget
H. pokaler til de 3 bedste i alle klasser
Forslaget vedtaget
Heidi og Søren Rud Jensen
Alle forslag Nedstemt
Per Nielsen
Trukket forslaget tilbage
Ole Lau
KF lover Ole en endelig redegørelse på hans batteri problem, men
oplyser, at lithium eller tør batteri må stå bag sæderne i kabinen
Et væskeholdigt batteri skal omkapsles af en væsketæt plastic
beholder/kasse og må da evt. stå i kabinen KF vender tilbage.
Jakob Teil Hansen
Forslag om ændring af navne på klasserne til division
Division 1-kl. 4
Division 1A-kl. 1
Division 2-kl.2
Division 3-kl.3
Division 5-kl.5
forslaget vedtaget
Dog måtte vi ud i en omstemning, da første afstemning stod lige, og
man ikke var entydig sikker på hvordan teksten i vedtægterne ang.
simpelt flertal skulle læses.
Her skal det nok redigeres
ad.7 Søren Julle opfordrer til klapsalver til JTH som ordstyrer, da
han klarede det super flot.
Carsten Storgaard efterlyser en bedre beskrivelse i propositionerne
ang. hvilken plads, der skal stå ledig, hvis en kører udebliver fra
finalen, da kørerne selv vælger plads og nogle vælger plads bagud.
KN mener der er et problem med støjmålingerne på Nysum banen, da de
der ligger ca. 6db højere end på Ørnedalsbanen, KF lover at TMU
undersøge dette.
KS mener kørerne igen skyder sig selv i foden, da de ikke er
forberedt, og nu igen har fået ændringer mod deres ønsker. Afhold
nogle møder sammen klassevis og meld tilbage til jeres kørerrep.
OT og EJ efterlyser mere info fra banesportsudvalget ang. de
eventuelle ændringer i reglementet inden de blot vedtages.
JRA opfordrer kørerne til, at lægge referat på kørerforeningens
hjemmeside efter klasse møderne.
Tak for god ro og orden
_____________________________
Følgende tekst er et referat fra mødet
mellem SBF, NBF og DASU og vil blive indarbejdet
i reglement 279A for 2010-12
Supernational regler gældende for klasse 3 2010-12
Tilladte biler
Bilen
skal være seriefremstillet personbil/combi som er/har været
typegodkendt i Danmark til 4 passagerer. Bilen skal eksistere som
1990 model eller nyere.
Combibiler skal eksistere som 1998 model eller nyere, og være
seriefremstillet til 4 passagerer.
Der
skal findes dokumentation fra producent eller importør som viser
bilens udseende samt mål. Dokumentation kan være reservedelskatalog,
værkstedshåndbog eller andet af producentens udgivelser.
Ved
nybygning af rallycrossbil – bilmodel som ikke tidligere er godkendt
af DASU (vognbog), skal ansøgningen godkendes af DASU’s
Banesportsudvalg inden bygning påbegyndes.
Kun
2WD biler er tilladte.
Biler
som oprindeligt er udrustet med 4WD må ændres til 2WD (forhjuls-
eller baghjulstræk)
Inderskærm for:
Inderskærn for må frit modificeres.
Motor:
Frit
fabrikat
Ovennævnte tekst er et referat fra mødet og vil blive indarbejdet
i reglement 279A for 2010-12
|