banner1


22. juli 2011

Forside
Kalender

Links
Teknik
DM stillingen
Foto
Baner
Tillægsregler
Folkerace cup
Presseinfo
Kørerforeningen
Til salg
Data
Nyhedsmail
Kontakt info
Forum

Ulrik Linnemann EM Rallycross 2011

Ung Nordjyde i toppen af EM rallycross 2011

Ulrik Linnemann er i skrivende stund halvvejs igennem Europamesterskabet i rallycross 2011. Og kan holde sommerferie på en komfortabel 2. plads i Super1600 klassen. Ulrik og hans team har i 2011 formået at bringe Dansk rallycross op på et niveau der ligger i højeste ende af resultatlisterne i Europa. Forårssæsonen har været forrygende for det Nordjyske Team. I de seneste EM løb har Ulrik og teamet hver gang hentet topplaceringer hjem til Danmark, i et skarpt felt af Europas bedste kører og fabriksteams. Det er blevet til to 4. pladser. En 3’er og en 2. plads. Lige nu har teamet 58 point, og med et forspring på 11 point ned til nummer 3 på listen, ligger Linnemann Motorsport lunt i svinget til at opnå deres målsætning indenfor en top 5. placering i 2011.


Ulrik Linnemann ved EM på Höljesbanen i Sverige

Man kan undre sig over hvad det er, der får en gruppe unge mennesker til at gå så meget op i biler, at de vil bruge al deres fritid på at bygge Rallycrossbiler? Jeg tror at det er en kombination af vilje, og lyst til at bygge noget op der er unikt, og så bagefter se det i aktion, og få bekræftet at det virker efter hensigten, kommer det fra Ulrik. Teamet har et kanon sammenhold, og vi har et gåpåmod der ikke lægger sig ned, næsten uanset hvad. Uden dette, havde vi ikke kunnet drive Team Linnemann til det, det er i dag, og det er jeg dybt taknemmelig for!


U
lrik interwieves af den fantastiske speaker Gunnar Fridlund

 

Når man ser på hvilke teams vi er oppe imod rundt omkring i Europa, kan vi somme tider tænke ”hvordan skal vi nogensinde kunne hamle op med dem, når de har højt uddannede motorsports ingeniører med på deres teams til at indstille og fintune deres racerbiler” Men ikke desto mindre lykkedes det for os at hamle op med dem på racerbanen. Og det er en af de helt store ting der spiller ind når man skal motivere sig selv til at få bilen og samarbejdet til at fungere 100 %

 I Danmark er Rallycross en forholdsvis ung sport. Og er på nuværende tidspunkt ikke kendt af alle i befolkningen. Dette er en kæmpe fejl, mener Ulrik Linnemann.

Først og fremmest er Rallycross meget publikumsvenligt, idet der køres på små lukkede baner (950-1400m), hvilket giver et godt overblik over banerne fra næsten alle tilskuerpladser. Så jeg vil gerne benytte lejligheden til at invitere alle, store som små, ud på Danmarks rallycross baner for at opleve det på tæt hold, kommer det fra Ulrik.

 Rallycrossløb bliver afviklet på 4 forskellige baner rundt om i Danmark;

Nisseringen på Sjælland ved Næstved,
Løvelbanen ved Viborg,
Ørnedalsbanen syd for Frederikshavn,
og mest kendt af alle køres der på Nysumbanen ved Hobro. Nysumbanen er kendt fra de mange sæsoner af Zulu Djævleræs, og netop dette event har haft stor indvirkning på den stigende interesse – for offroadbanesporten.
Det skal dog understreges at forskellen på Zulu Djævleræs og Rallycross er meget stor. Bilerne der bruges til djævleræs / Folkerace, er oftest gamle totalskadede biler der har overskredet sidste salgsdato. Hvorimod bilerne i rallycross, minder om de biler vi kender fra WRC og dansk rally. Rallycrossbilerne er toptunede fuldblodsracere der har en salgspris på flere hundrede tusinder kroner, og er sammensat af stumper der er specielt beregnet til de store belastninger de udsættes for. Heriblandt sekventiele gearkasser og støddæmpere der kan indstilles individuelt til baneforholdene.

Efterårssæsonen byder på 5 løb for Team Linnemann, henholdsvis i Belgien, Holland, Østrig, Polen og Tjekkiet. Det bliver spændende at følge Teamet resten af 2011. Og se om de kan opretholde deres målsætning, og fastholde Danmark i toppen af de Europæiske rallycross ranglister. Vi håber selvfølgelig at Ulrik igen vil stå på medaljepladsen


Ulrik nr 3 ved EM i  Sverige