Man kan undre sig over hvad det er, der får en
gruppe unge mennesker til at gå så meget op i biler, at de vil bruge
al deres fritid på at bygge Rallycrossbiler? Jeg tror at det er en
kombination af vilje, og lyst til at bygge noget op der er unikt, og
så bagefter se det i aktion, og få bekræftet at det virker efter
hensigten, kommer det fra Ulrik. Teamet har et kanon sammenhold, og
vi har et gåpåmod der ikke lægger sig ned, næsten uanset hvad. Uden
dette, havde vi ikke kunnet drive Team Linnemann til det, det er i
dag, og det er jeg dybt taknemmelig for!
U
Når man ser på hvilke teams vi er oppe imod
rundt omkring i Europa, kan vi somme tider tænke ”hvordan skal vi
nogensinde kunne hamle op med dem, når de har højt uddannede
motorsports ingeniører med på deres teams til at indstille og
fintune deres racerbiler” Men ikke desto mindre lykkedes det for os
at hamle op med dem på racerbanen. Og det er en af de helt store
ting der spiller ind når man skal motivere sig selv til at få bilen
og samarbejdet til at fungere 100 %
I Danmark er Rallycross en forholdsvis ung
sport. Og er på nuværende tidspunkt ikke kendt af alle i
befolkningen. Dette er en kæmpe fejl, mener Ulrik Linnemann.
Først og fremmest er Rallycross meget
publikumsvenligt, idet der køres på små lukkede baner (950-1400m),
hvilket giver et godt overblik over banerne fra næsten alle
tilskuerpladser. Så jeg vil gerne benytte lejligheden til at
invitere alle, store som små, ud på Danmarks rallycross baner for at
opleve det på tæt hold, kommer det fra Ulrik.
Rallycrossløb bliver afviklet på 4
forskellige baner rundt om i Danmark;
Nisseringen på Sjælland ved Næstved,
Løvelbanen ved Viborg,
Ørnedalsbanen syd for Frederikshavn,
og mest kendt af alle køres der på Nysumbanen ved Hobro. Nysumbanen
er kendt fra de mange sæsoner af Zulu Djævleræs, og netop dette
event har haft stor indvirkning på den stigende interesse – for
offroadbanesporten.
Det skal dog understreges at forskellen på Zulu Djævleræs og
Rallycross er meget stor. Bilerne der bruges til djævleræs /
Folkerace, er oftest gamle totalskadede biler der har overskredet
sidste salgsdato. Hvorimod bilerne i rallycross, minder om de biler
vi kender fra WRC og dansk rally. Rallycrossbilerne er toptunede
fuldblodsracere der har en salgspris på flere hundrede tusinder
kroner, og er sammensat af stumper der er specielt beregnet til de
store belastninger de udsættes for. Heriblandt sekventiele
gearkasser og støddæmpere der kan indstilles individuelt til
baneforholdene.
Efterårssæsonen byder på 5 løb for Team
Linnemann, henholdsvis i Belgien, Holland, Østrig, Polen og Tjekkiet.
Det bliver spændende at følge Teamet resten af 2011. Og se om de kan
opretholde deres målsætning, og fastholde Danmark i toppen af de
Europæiske rallycross ranglister. Vi håber selvfølgelig at Ulrik
igen vil stå på medaljepladsen