Nordjyde vandt DM-guld
i Rally Cross.
Michael Rolighed fra Motorsport Nordjylland (MNJ) har oplevet en
spændende 2012-sæson i Rally Cross. Nordjyden har kørt med helt
fremme om Danmarksmesterskabet (DM) i den tunede Super 1600-klasse
med den selvbyggede Citroën C2 Super 1600.Som udlært mekaniker er
opbygningen af en potent RC-racer (helt fra bunden) et drømmeprojekt,
konstaterer Michael Rolighed. – Der findes selvfølgelig mere eller
mindre en ”facitliste”, men undervejs får man jo også gode ideer til
ændringer og forbedringer, som er tilladt inden for reglementet.
Reglements-reglerne bliver for hver biltype beskrevet i en såkaldt
homologering, hvorved de sportslige bilmyndigheder tilsikrer en
fornuftig jævnbyrdighed.- Homologeringen giver lov til en
vægtnedsættelse på 100 kilo i forhold til gadeversionen af Citroën
C2, fortsætter Michael Rolighed. – Der har bl.a. baggrund, at alt
brændbart indmad (sæder og beklædning) i kabinen er fjernet. Jeg
sidder således i et specielt brandhæmmende racingsæde. Under
motorhjelmen er motorens ydelse ændret fra 120 HK til 226 HK. Som
privatteam har Rolighed Motorsport ikke uanede muligheder for
testning af RC-raceren.
Derfor
blev første sæson i Citroën C2’eren et læreår samt anvendt til at
bortluge de uundgåelige børnesygdomme. Andet år i raceren (2011)
blev belønnet med et DM-sølv i tæt fight med klubkammeraten: Jacob
Schnoor i Peugeot 106 MAXI.- DM-premieren 2012 blev kørt på min
næsten-hjemmebane i Løvel, oplyser Michael Rolighed. – Her var jeg
med helt fremme i kvalifikationen, men måtte smide RC-håndklædet, da
en multirem til generatoren knækkede. En kombination af manglende
reparationstid samt defekte stumper bevirkede et stort nul på point-kontoen.Herefter
tog Michael Rolighed gevaldigt revanche, og midtvejs i DM-serien lå
MNJ’eren på en samlet etter: - Jeg fik et gennembrud med at køre
hurtigt i regnvejr. Medvirkende hertil var en gæstevisit i EM-serien,
hvor jeg fik mulighed for en EM-start i Höljes (Sverige). Foran
22.400 tilskuere nåede jeg i øspjaskende regnvejr frem til C-finalen.
Det var en god konkurrenceballast til Motorsportsfestivalen i Sæby
sidst i juli, hvor jeg scorede en sejr under endnu vådere
betingelser.
DM-semifinalen blev kørt på Løvel Banen. Michael Rolighed var lidt
hurtigere end ærkerivalen ved kvalifikationsheatene, og også gik
kontrolleret i front for A-finalen: - I modsætning til racing på
asfaltbaner bliver drivlinjen (gearkasse, kobling og trækaksler) i
RC-bilerne belastet ekstra hårdt. På hver RC-baneomgang skiftes der
flere gange mellem asfalt og det løse underlag: kridt/grus. Jeg
havde opbygget et fornuftigt forspring, da bærekuglen (jointball’en)
i venstre forhjul splintredes efter en landing på det tricky jump i
Løvel.
DM-afgørelsen skulle nu foregå på Nisseringen lidt uden for Næstved.
På Nisseringen vendte konkurrenceheldet tilbage til Michael Rolighed,
som var generelt hurtigst og treer i de to første kvalifikationsheat.-
Underlaget
var meget fedtet, forklarer Michael Rolighed. – Men jeg havde fundet
et pointgivende set up på raceren. Jeg startede derfor fra pole
position i A-finalen. Her havde Jacob Schnoor kæmpet heroisk for at
komme med på startstregen, efter en rulletur i kvalifikationen.
Desværre knækkede alle hjulboltene på det ene forhjul i Peugeot’en
under start-eksplosionen. Herved blev DM-titlen ikke afgjort på
selve motorbanen, men jeg kørte en sikker finalesejr og DM-guldet
2012 hjem.2012-sæsonen er blevet en realitet i samarbejde med
Gedsted Autoophug, Lynbudet.nu, Villumsign, Frisdal Køreskole, Bojer
Maskinteknik, Martin Thomsen Transport, Roligheds Biler,
Andelskassen, Ravn Industri samt Torben Birkelund Transport.
|