Hård DM kamp
for Mortensen Rallycross
Da første
afdeling af årets DM i rallycross løb af stablen i weekenden på
Nysumbanen ved Hobro, var det desværre uden deltagelse af Mortensen
Rallycross.
En alvorlig
skade på motoren under en træningsweekend i Sverige ugen op til DM 1
betød desværre at teamet måtte kapitulere og følge årets DM-premiere
fra tilskuerrækkerne.
Bilen har over
vinteren gennemgået en større renovering.
Alle dele på
bilen har været afmonteret for kontrol, udmåling, opdatering eller
forbedring.
Bilen har
blandt andet fået en grundig tur med strygejernet. Samtlige skærme,
paneler, kofangere og flere andre ting er udskiftet og bilen er
lakeret både inde og ude i en flot ny farve, så karrosseriet står
helt klar til den kommende sæsons udfordringer.
Det er dog
nedenunder at bilen har gennemgået de største forandringer.
Fortil er de
originale bærearme nu udskiftet til rørbærearme, hvilket har gjort
teamet i stand til at justere hjulvinklerne bedre ind end tidligere.
Bagtil er den
originale bagbro udskiftet med en hjemmebygget af slagsen, som har
gjort det muligt at montere fjederben bagi, som er med til at give
en større fjedervandring end det tidligere har været muligt at kunne
opnå. Hjulene er nu uafhængigt ophængt, og der er mulighed for at
skifte imellem flere set-ups med forskellige hårdheder på fjedre og
støddæmpere, samt mulighed for at justere samtlige hjulvinkler også
på baghjulene, så det nu er muligt at justere bilen optimalt i
forhold til banelayout, underlag og vejret på løbsdagen.
”Bilen styrer
absolut helt fantastisk, der er en verden til forskel fra sidste år”
udtaler en tilfreds Søren Mortensen efter de første test med den nye
undervogn.
”Muligheden for
at justere alle hjulvinkler ruster os forhåbentlig bedre i forhold
til konkurrenterne i årets DM-kamp, da det var et af de punkter hvor
vi haltede alvorligt efter i sidste sæson”.
Bilens motor er
ikke sluppet uden om vinterens hovedrenovering, og har været en tur
i Tyskland for renovering. Motorblok og stempler er udskiftet sammen
med selvfølgelig alle pakninger og lejer.
Desværre valgte
den nye motor at give op under en træning weekenden inden DM1, hvor
de sidste ting skulle afprøves og justeres på den nye undervogn, og
hvor rusten skulle bankes af og formen finpudses efter en lang
vinters pause uden motorløb for chaufføren.
Alle fire
stempler havde lidt så hård overlast at de ikke stod til at redde,
og med kun 5 dage til DM-premieren var der ingen tid at spilde.
Allerede søndag eftermiddag var motoren skilt ad for at sikre, at
der ikke var yderligere skader gemt andre steder.
Mandag blev der
bestilt nye stempler hos tyske Wössner, som forventede at kunne
levere i Hamburg torsdag, så delene kunne være i Danmark senest
fredag middag.
Hele teamet
stod klar til at samle og montere motoren fredag eftermiddag og
aften, så vi kunne være klar til lørdag. Men desværre holdt
leveringstiden ikke som lovet, hvilket betød ingen nye stempler til
teamet, som måtte resignere lørdag formiddag efter sidste opkald til
Tyskland.
”Vi kunne ikke
nå at få de nye dele hjem i tide til at kunne nå at samle motoren,
så vi måtte nøjes med at følge løbet fra tilskuerpladserne, så vi
kunne danne os et overblik over konkurrenternes styrkeforhold i
årets DM-kamp, og det bliver afgjort en hård kamp. Der bliver kørt
rigtig stærkt og ikke givet ved dørene, så vi glæder os til at tage
kampen op igen til DM2”, udtaler en tydeligt mærket Søren Mortensen
ved DM-premieren.
I skrivende
stund er motordelene på vej Danmark, så teamet er klar til kamp i
anden afdeling af årets mesterskab som køres Store Bededag den 20.
maj på Løvelbanen ved Viborg.
Michael Schnor /
Mortensen Rallycross